Saab 9-3
Saab 9-3 to średniej wielkości samochód osobowy produkowany w latach 1998–2011 przez szwedzką markę Saab oraz przez NEVS w latach 2013–2014.
Pierwsza generacja
Pierwsza generacja modelu, znana jako YS3D, korzystała z technologii General Motors, co umożliwiło wprowadzenie pierwszego silnika wysokoprężnego marki. Model był dostępny głównie z turbodoładowanymi silnikami. Do 2000 roku wyprodukowano 326 270 egzemplarzy, a w 2002 roku zastąpiono go modelem Saab 9-3 SportSedan.
Silniki
Silniki benzynowe były częścią rodziny Saab H, z podwójnym wałkiem rozrządu i 16 zaworami. Wprowadzono nowoczesne jednostki B205 i B235, które charakteryzowały się dużą elastycznością i wysokim momentem obrotowym. Silniki turbodoładowane umożliwiały modyfikacje zwiększające moc.
Wersje wyposażeniowe
- S
- SE
- Aero
Standardowe wyposażenie obejmowało m.in. poduszki powietrzne, klimatyzację oraz system audio. Opcjonalnie dostępne były dodatkowe funkcje, takie jak szyberdach czy skórzana tapicerka.
Wersje specjalne
- Viggen
- Deauville
- Celebrity
- Turbo X
Wersja Viggen była limitowaną edycją z mocnym silnikiem i sportowym wyposażeniem, natomiast Deauville wyróżniał się ekskluzywnym wnętrzem.
Druga generacja
Saab 9-3 II, zaprezentowany w 2002 roku, bazował na płycie podłogowej GM Epsilon I, wprowadzając nowe nadwozia oraz silniki, w tym V6 2.8 T. W 2007 roku z okazji 30-lecia turbodoładowania zaprezentowano wersję Turbo X.
Restylizacje
W 2006 i 2007 roku model przeszedł gruntowne zmiany stylistyczne i modernizacje jednostek napędowych, wprowadzając nowoczesne silniki z bezpośrednim wtryskiem.
NEVS
Po wykupieniu Saaba przez NEVS, produkcja modelu wznowiono w 2014 roku. Oferowano jedynie wersję Aero z silnikiem 2.0 o mocy 220 KM. Produkcja została jednak wstrzymana z powodu problemów finansowych.
Nowinki technologiczne
Saab 9-3 wprowadził innowacyjne systemy, takie jak Saab ReAxs, oraz różnorodne wersje limitowane, które podkreślały jego unikalność i charakter.
Pozostałe informacje
Model 9-3 był znany z licznych edycji specjalnych i prototypów, takich jak ePower z silnikiem elektrycznym, które nigdy nie trafiły do produkcji seryjnej.