Dzisiaj jest 16 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł

Saab 17

„`html

Saab 17

Saab 17 to szwedzki samolot bombowo-rozpoznawczy, produkowany przez Svenska Aeroplansk Aktiebolaget (SAAB) od 1940 roku do 1968 roku. Jego konstrukcja była całkowicie metalowa, a załoga składała się z dwóch osób: pilota i obserwatora.

Historia

W końcu lat 20. XX wieku szwedzkie lotnictwo borykało się z kryzysem, który doprowadził do przestarzałości sprzętu. W 1935 roku zaplanowano unowocześnienie floty. Projekt samolotu, oznaczonego jako L10, rozpoczęto w latach 30., a po połączeniu z SAAB przemianowano go na Saab 17. Maszyna miała zastąpić przestarzałe wodnosamoloty S 5 i S 6. Po porównaniu projektów różnych producentów, wybrano model L-10.

Saab 17 charakteryzował się dużą przeszkloną kabiną i skrzydłami, w których zamontowano karabiny maszynowe. Samolot mógł przenosić do 700 kg bomb, a jego konstrukcja była przystosowana do bombardowania nurkowego.

Wersje samolotu Saab 17

  • B 17B: używany jako bombowiec nurkujący, wyprodukowano 55 egzemplarzy, ostatni wycofany w 1948 roku.
  • S 17B: wersja rozpoznawcza, służyła do 1949 roku, wyprodukowano 21 egzemplarzy wersji lądowej i 38 morskiej.
  • B 17C: napędzany silnikiem Piaggio P XI bis RC 40D, wycofany z powodu problemów z silnikiem.
  • B 17A: produkcja rozpoczęła się w 1942 roku, wyprodukowano 132 sztuki, z czego 46 sprzedano do Etiopii.

Użytkownicy

Saab 17 był używany przez kilka krajów, w tym Szwecję, Danię, Finlandię, Austrię i Etiopię. W Szwecji brał udział w manewrach wojskowych i służył w różnych skrzydłach lotniczych. Po wojnie, niektóre samoloty zostały przekształcone do użycia cywilnego.

Dane techniczne

Specyfikacje techniczne samolotu Saab 17 obejmują różne wersje silników, prędkości maksymalne oraz zdolności bombowe. Maszyna była ceniona za swoje właściwości lotne i wszechstronność w zastosowaniach bojowych.

Przypisy

Kategoria: Szwedzkie samoloty wojskowe, Samoloty rozpoznawcze, Samoloty bombowe przed 1939 r.

„`