Reklama
Dzisiaj jest 10 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

S-31

Silnik S-31

Silnik S-31 to polski trzycylindrowy silnik dwusuwowy, który został wprowadzony w modelu 104 pojazdu FSO/FSM Syrena. Oferował pojemność 842 cm³ oraz moc 40 KM. Konstruktorem silnika był inż. Fryderyk Bluemke, który zmarł tragicznie w katastrofie lotniczej w 1962 roku, podczas powrotu z delegacji zagranicznej.

Reklama

Charakterystyka silnika S-31

Silnik S-31 charakteryzował się:

  • elastyczną charakterystyką pracy
  • dynamiką i łatwością w osiąganiu obrotów
  • umiarkowanym zapotrzebowaniem na paliwo

W silniku zastosowano pompę w układzie chłodzenia, co pozwoliło zmniejszyć rozmiary chłodnicy w porównaniu do silnika S-15, mimo wzrostu mocy o ponad 40%. Odrębne cewki zapłonowe dla każdego cylindra umożliwiały precyzyjne dostosowanie wyprzedzenia zapłonu bez potrzeby stosowania rozdzielacza.

Reklama

Wady i zalety

Silnik S-31 miał kilka istotnych zalet:

  • łatwe uruchamianie nawet w niskich temperaturach
  • dobra tolerancja na rozbieżności w kątach wyprzedzenia zapłonu

Wadą była duża bezwładność cieplna, co skutkowało dłuższym nagrzewaniem się silnika i wyższym zużyciem paliwa w przypadku krótkich tras.

Dane techniczne

  • Liczba cylindrów: 3
  • Pojemność skokowa: 842 cm³
  • Średnica cylindra: 70 mm
  • Skok tłoka: 73 mm
  • Stopień sprężania: 7,2
  • Maksymalna moc: 40 KM przy 4300 rpm
  • Maksymalny moment obrotowy: 80 Nm przy 2750 rpm
  • Maksymalna prędkość obrotowa: 5750 rpm
  • Liczba oktanowa paliwa: 78
  • Smarowanie: mieszankowe 1:30
  • Chłodzenie: cieczą z wymuszonym obiegiem
  • Masa suchego silnika: 88 kg

Silnik S-31 pozostaje ważnym osiągnięciem polskiego inżynierii motoryzacyjnej, świadcząc o zaawansowanej technologii swoich czasów.

Reklama
Reklama