„`html
RWD-6
RWD-6 to polski samolot turystyczno-sportowy zaprojektowany przez zespół konstrukcyjny RWD, w skład którego wchodzili Stanisław Rogalski, Stanisław Wigura i Jerzy Drzewiecki. Samolot powstał z myślą o zawodach Challenge w 1932 roku.
Historia
Prace nad RWD-6 rozpoczęto w 1931 roku. Konstrukcja była innowacyjna, z miejscami załogi obok siebie oraz składanym płatem skrzydła. Zbudowano trzy egzemplarze, z których pierwszy oblatano 3 czerwca 1932 roku. Samoloty otrzymały znaki SP-AHL, SP-AHM i SP-AHN.
Podczas prób fabrycznych doszło do wypadku z udziałem SP-AHM, w wyniku którego ranny został Jerzy Drzewiecki. Mimo to, dwa samoloty wzięły udział w zawodach Challenge, które odbyły się od 11 do 28 sierpnia 1932 roku. Załoga w składzie Franciszek Żwirko i Stanisław Wigura zajęła pierwsze miejsce, co było znaczącym sukcesem polskiego lotnictwa.
Niestety, 11 września 1932 roku, SP-AHN rozbił się w Czechosłowacji, co zakończyło życie Żwirki i Wigury. W wyniku wypadku poprawiono konstrukcję pozostałego egzemplarza, przekształcając go w RWD-6bis, który oblatano we wrześniu 1933 roku.
Opis konstrukcji
RWD-6 to dwumiejscowy górnopłat o konstrukcji mieszanej (stal i drewno), kryty płótnem i sklejką. Skrzydła miały prostokątny kształt z zaokrąglonymi końcami, były podparte zastrzałami. Samolot był wyposażony w silnik gwiazdowy Armstrong-Siddeley Genet Major o mocy 160 KM, a jego maksymalna prędkość wynosiła 216 km/h.
Specyfikacja techniczna
- Rozpiętość: 11,00 m
- Długość: 6,6 m
- Wysokość: 2,07 m
- Masa własna: 474 kg
- Masa startowa: 750 kg
- Zasięg: 850 km
- Pułap: 6000 m
Plany i modele
Plany i modele RWD-6 zostały opublikowane w takich czasopismach jak:
- Mały Modelarz nr 4/67
- Plany Modelarskie nr 28/68, 61/74
Linki zewnętrzne
„`