Reklama
Dzisiaj jest 10 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

RWD-2

„`html

Reklama

RWD-2

RWD-2 to polski samolot turystyczno-sportowy, skonstruowany przez zespół RWD na przełomie 1928 i 1929 roku. Samolot wyróżniał się nowoczesną konstrukcją oraz starannym opracowaniem aerodynamicznym, co przyczyniło się do nadania mu przydomku „ślepa mysz”.

Historia

RWD-2 był rozwinięciem modelu RWD-1, a jego konstrukcja została opracowana przez Stanisława Rogalskiego, Stanisława Wigurę i Jerzego Drzewieckiego. Po zakończeniu prac w 1929 roku, samolot oblatano w lipcu tego samego roku. W ciągu następnych miesięcy pilot Franciszek Żwirko zrealizował szereg znaczących lotów, w tym długodystansowy rajd dookoła Polski oraz trasę Warszawa – Paryż – Barcelona, co stanowiło ważny krok w historii polskiego lotnictwa turystycznego.

Reklama

W 1930 roku zbudowano trzy dodatkowe egzemplarze, które wzięły udział w zawodach Challenge, osiągając znaczące wyniki. RWD-2 zdobył pierwsze miejsce w próbie zużycia paliwa, a w kolejnych latach brał udział w licznych zawodach, ustanawiając rekordy i zdobywając czołowe lokaty.

Ostatnie egzemplarze wycofano z eksploatacji w 1935 roku, a RWD-2 uznano za pierwszy w pełni udany, seryjnie produkowany polski samolot sportowy.

Opis konstrukcji

RWD-2 to dwumiejscowy samolot o układzie wolnonośnego górnopłata, wykonany w konstrukcji drewnianej. Posiada:

  • Kadłub prostokątny, zwężający się na górze, z drzwiami po prawej burcie.
  • Niedzielone skrzydło trapezowe, jednodźwigarowe, pokryte sklejką i płótnem.
  • Usterzenie klasyczne, krzyżowe, wolnonośne.
  • Silnik: 9-cylindrowy Salmson 9Ad o mocy 40 KM.
  • Trójpunktowe podwozie, amortyzowane sznurem gumowym.

Dane techniczne

  • Rozpiętość: 9,80 m
  • Długość: 6,15 m
  • Wysokość: 1,90 m
  • Masa własna: 268 kg
  • Masa startowa: 500 kg
  • Zasięg: 550 km
  • Prędkość maksymalna: 155 km/h
  • Pułap: 3500 m

Podsumowanie

RWD-2 zyskał uznanie jako nowoczesny samolot turystyczny, który przyczynił się do rozwoju polskiego lotnictwa w latach 20. XX wieku. Jego osiągnięcia w zawodach oraz dalekie loty stanowiły ważny krok w historii polskiego lotnictwa sportowego.

„`

Reklama
Reklama