„`html
RWD-2
RWD-2 to polski samolot turystyczno-sportowy, skonstruowany przez zespół RWD na przełomie 1928 i 1929 roku. Samolot wyróżniał się nowoczesną konstrukcją oraz starannym opracowaniem aerodynamicznym, co przyczyniło się do nadania mu przydomku „ślepa mysz”.
Historia
RWD-2 był rozwinięciem modelu RWD-1, a jego konstrukcja została opracowana przez Stanisława Rogalskiego, Stanisława Wigurę i Jerzego Drzewieckiego. Po zakończeniu prac w 1929 roku, samolot oblatano w lipcu tego samego roku. W ciągu następnych miesięcy pilot Franciszek Żwirko zrealizował szereg znaczących lotów, w tym długodystansowy rajd dookoła Polski oraz trasę Warszawa – Paryż – Barcelona, co stanowiło ważny krok w historii polskiego lotnictwa turystycznego.
W 1930 roku zbudowano trzy dodatkowe egzemplarze, które wzięły udział w zawodach Challenge, osiągając znaczące wyniki. RWD-2 zdobył pierwsze miejsce w próbie zużycia paliwa, a w kolejnych latach brał udział w licznych zawodach, ustanawiając rekordy i zdobywając czołowe lokaty.
Ostatnie egzemplarze wycofano z eksploatacji w 1935 roku, a RWD-2 uznano za pierwszy w pełni udany, seryjnie produkowany polski samolot sportowy.
Opis konstrukcji
RWD-2 to dwumiejscowy samolot o układzie wolnonośnego górnopłata, wykonany w konstrukcji drewnianej. Posiada:
- Kadłub prostokątny, zwężający się na górze, z drzwiami po prawej burcie.
- Niedzielone skrzydło trapezowe, jednodźwigarowe, pokryte sklejką i płótnem.
- Usterzenie klasyczne, krzyżowe, wolnonośne.
- Silnik: 9-cylindrowy Salmson 9Ad o mocy 40 KM.
- Trójpunktowe podwozie, amortyzowane sznurem gumowym.
Dane techniczne
- Rozpiętość: 9,80 m
- Długość: 6,15 m
- Wysokość: 1,90 m
- Masa własna: 268 kg
- Masa startowa: 500 kg
- Zasięg: 550 km
- Prędkość maksymalna: 155 km/h
- Pułap: 3500 m
Podsumowanie
RWD-2 zyskał uznanie jako nowoczesny samolot turystyczny, który przyczynił się do rozwoju polskiego lotnictwa w latach 20. XX wieku. Jego osiągnięcia w zawodach oraz dalekie loty stanowiły ważny krok w historii polskiego lotnictwa sportowego.
„`