Rumpel jako urządzenie sterowe
Rumpel, znany również jako drążek sterowy, to podstawowe narzędzie służące do manewrowania sterem jednostki pływającej poprzez wychylanie płetwy sterowej. Jest to ramię umieszczone bezpośrednio na głowicy trzonu steru lub na górnej części płetwy sterowej, które sternik obsługuje ręcznie lub blokuje w odpowiedniej pozycji.
Rodzaje rumpli
Współczesne rumple występują głównie na małych jednostkach pływających, przyjmując formę prostego lub lekko wyprofilowanego drążka z metali lekkich lub drewna. W przypadku jednostek, na których sternik przemieszcza się, do rumpla można przymocować przedłużacz, co umożliwia obracanie sterem bez wstawania z miejsca.
- Rumpel prosty
- Rumpel z przedłużaczem
- Rogatnica (rodzaj widełek)
Wykorzystanie rumpla na większych jednostkach
Na większych jednostkach rumpel zastępują różnorodne urządzenia, które przekazują ruch z koła sterowego. W przeszłości rumpel był używany nawet na dużych żaglowcach, wymagając do manewrowania grupy osób. Dziś, na większych jednostkach, stosuje się rumpel awaryjny, który można zamontować w przypadku uszkodzenia steru.
Pojęcie rumpla w kontekście sterowania
W kontekście sterowania, rumplem określa się również dźwignię znajdującą się najbliżej głowicy trzonu steru, którą można zastąpić sektorem sterowym. Komendy dla sternika odnoszą się do wychylenia płetwy sterowej, co oznacza, że polecenie „Ster w prawo” wymaga wychylenia rumpla w lewo, co powoduje skręcanie łodzi w prawo.