Dzisiaj jest 19 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł

Rudolph Carl Gorman

Rudolph Carl Gorman (R.C. Gorman)

Rudolph Carl Gorman, znany jako R.C. Gorman, był amerykańskim artystą pochodzenia indiańskiego, urodzonym 26 lipca 1931 roku w Chinle, Arizona. Zmarł 3 listopada 2005 roku w Albuquerque, Nowy Meksyk. Gorman był członkiem plemienia Nawaho i właścicielem galerii w Taos, w Nowym Meksyku.

Życiorys

Gorman dorastał w rezerwacie Nawaho, gdzie od najmłodszych lat interesował się sztuką. Jego pasja do rysowania i malowania zyskała impuls dzięki nauczycielce Jenny Lind w prezbiteriańskiej szkole misyjnej. Po służbie wojskowej studiował sztukę i literaturę na Northern Arizona University, a następnie w Meksyku, gdzie poznał Diego Riverę. Po powrocie do USA kontynuował naukę w San Francisco State University.

W 1968 roku, Gorman otworzył swoją galerię w Taos, stając się jednym z pierwszych indiańskich artystów posiadających własną przestrzeń wystawową w USA. Jego prace, charakteryzujące się żywymi kolorami i przedstawiające kobiece postacie, szybko zdobyły uznanie krytyków i kolekcjonerów. Tworzył w różnych stylach, często korzystając z motywów tradycyjnych dla plemienia Nawaho.

Osiągnięcia i uznanie

  • W 1973 roku był jedynym żyjącym indiańskim artystą, którego prace znalazły się na wystawie „Arcydzieła Amerykańskich Indian” w Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku.
  • W 1983 roku opublikowano jego biografię „R.C. Gorman: A Portrait”.
  • Gorman zredagował cztery książki kucharskie, wzbogacone własnymi ilustracjami.
  • Jego prace były w posiadaniu wielu znanych osób, w tym Elizabeth Taylor i Andy’ego Warhola.

Gorman był również ceniony za wkład w promowanie współczesnych artystów tubylczych w sztukach pięknych. Otrzymał liczne wyróżnienia, w tym uznanie od Harvard University oraz od gubernatora Nowego Meksyku, który określił go jako „jednego z najwybitniejszych indiańskich artystów wszech czasów”.

Śmierć i dziedzictwo

W 2005 roku Gorman zmarł na zapalenie płuc. Po jego śmierci flagi na budynkach stanowych w Nowym Meksyku zostały opuszczone do połowy masztu. Jego twórczość oraz wpływ na sztukę indiańską pozostają znaczącym elementem kultury amerykańskiej.