Ruch Prawostronny
Ruch prawostronny to zasada ruchu drogowego, która nakazuje pojazdom poruszanie się w pobliżu prawej krawędzi jezdni. Obowiązuje w większości krajów na świecie, w tym w całej kontynentalnej Europie oraz większości krajów obu Ameryk, z wyjątkiem niektórych regionów, jak Gujana czy Japonia.
Historia Ruchu Prawostronnego
Początki regulacji dotyczących ruchu drogowego są skąpe. W III wieku n.e. w rejonie Swindon odkryto rzymską drogę, która sugeruje stosowanie ruchu lewostronnego. W 1300 roku papież Bonifacy VIII zalecił lewostronny ruch pielgrzymów. W XVII wieku w Japonii wprowadzono obowiązek poruszania się lewą stroną drogi z powodu noszenia mieczy przez samurajów.
Ruch prawostronny został po raz pierwszy wprowadzony przez Danię w 1758 roku, a w 1794 roku wprowadzono go we Francji. W okresie napoleońskim zasada ta zyskała na popularności w zajętych krajach. Po wojnach napoleońskich wiele krajów, w tym Niemcy i Belgia, przyjęło ruch prawostronny, podczas gdy Wielka Brytania i kilka innych krajów pozostały przy ruchu lewostronnym.
- Włochy: Ruch lewostronny w miastach, prawostronny na terenach wiejskich. Mediolan wprowadził ruch prawostronny w 1926 roku.
- Stany Zjednoczone: Nowy Jork wprowadził ruch prawostronny w 1804 roku z uwagi na wygodę prowadzenia wielokonnymi zaprzęgami.
- Polska: Ruch prawostronny obowiązuje od okresu międzywojennego, z wprowadzeniem w 1921 roku i pełnym wdrożeniem do 1922 roku.
Przemiany w Europie
W Europie ruch prawostronny wprowadzano stopniowo. Hiszpania (1924), Portugalia (1926) i Jugosławia (1920) to przykłady krajów, które dostosowały się do tej zasady. Najpóźniej, bo w 1967 roku, wprowadziła go Szwecja.
Ruch w Innych Środkach Transportu
W większości krajów pociągi poruszają się po prawym torze. Wyjątki to Francja, Włochy, Szwajcaria, Szwecja, Dania, Belgia oraz Portugalia. Natomiast w ruchu wodnym zasada prawostronna obowiązuje globalnie.
W Polsce istnieje unikalna sytuacja na ulicy Dworcowej w Katowicach, gdzie w jednym tunelu obowiązuje ruch prawostronny, a w drugim, dostępnym tylko dla autobusów, ruch lewostronny, co ułatwia organizację przystanków.