Dzisiaj jest 4 lutego 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama

Rozpoznawanie mowy

Chcę dodać własny artykuł

Rozpoznawanie mowy

Rozpoznawanie mowy to technologia umożliwiająca komputerom interpretację ludzkiej mowy, stosowana m.in. do transkrypcji i interakcji z użytkownikami. W przypadku języka polskiego, skuteczność systemów rozpoznawania mowy w 2008 roku wynosiła 5-9 na 10 poprawnie rozpoznanych słów. Jakość ta zależy od algorytmu, wyrazistości mowy oraz scenariusza testowego. Próg akceptowalności dla zastosowań komercyjnych wynosi zazwyczaj 95% poprawności.

Rodzaje rozpoznawania mowy

  • Segmentacja wypowiedzi:
    • Pojedyncze fonemy
    • Izolowane słowa
    • Łączone słowa
    • Mowa ciągła
    • Mowa spontaniczna
  • Czas odpowiedzi:
    • Czas rzeczywisty
    • Transkrypcja zasobów akustycznych
  • Zależność od mówcy:
    • Zależne od mówcy
    • Zależne od grupy mówców
    • Niezależne od mówcy
  • Rozmiar słownika:
    • Mały – dziesiątki słów
    • Średni – setki słów
    • Duży – tysiące słów
    • Bardzo duży – dziesiątki tysięcy słów

Historia

Rozwój technologii rozpoznawania mowy sięga lat 50. XX wieku, kiedy to powstały pierwsze urządzenia do rozpoznawania fonemów i słów. W kolejnych dekadach technologia ewoluowała, wprowadzając coraz bardziej zaawansowane modele i algorytmy, takie jak ukryte modele Markowa (HMM) oraz sieci neuronowe. W 2010 roku Google zaprezentował rozpoznawanie mowy dla języka polskiego.

Trudności implementacyjne

Technologia rozpoznawania mowy wciąż napotyka wiele wyzwań, takich jak:

  • Wysoka zmienność sygnału wejściowego
  • Problemy z segmentacją i rozumieniem mowy
  • Niejednoznaczność językowa
  • Problemy z zakłóceniami sygnału

Algorytmy i modele

Do rozpoznawania mowy wykorzystywane są różne algorytmy, takie jak:

  • Ukryte modele Markowa (HMM)
  • N-gram
  • Sieci neuronowe
  • Transformata Fouriera
  • Analiza cepstralna

Zastosowania

Technologia rozpoznawania mowy znajduje zastosowanie w:

  • Sterowaniu urządzeniami
  • Transkrypcji mowy ciągłej na tekst
  • Mówiących systemach dialogowych
  • Translacji między językami naturalnymi

Zastosowania dla przedsiębiorstw

Firmy, zwłaszcza w branży obsługi klienta, korzystają z rozpoznawania mowy do optymalizacji procesów obsługi, co prowadzi do zwiększenia satysfakcji klientów.

Standaryzacje międzynarodowe

Trwają prace nad standaryzacją interfejsów API i języków opisu danych dla silników rozpoznawania mowy, prowadzone przez takie instytucje jak Microsoft i W3C.

Rozpoznawanie mowy polskiej

W Polsce prowadzone są różne projekty badawcze i wdrożeniowe, których celem jest rozwój technologii rozpoznawania mowy, w tym systemy dla medycyny oraz prawa.

Rozpoznawanie mowy angielskiej

W języku angielskim dostępne są zarówno prototypowe, jak i użytkowe systemy rozpoznawania mowy, takie jak Dragon Naturally Speaking czy Siri.