Reklama
Dzisiaj jest 10 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

Rozporządzenie

Rozporządzenie w Polsce

Rozporządzenie to akt normatywny wydawany na podstawie upoważnienia z ustawy, który określa, który organ i w jaki sposób ma wprowadzić zmiany przewidziane w ustawie.

Reklama

Miejsce w hierarchii źródeł prawa

Rozporządzenie jest jednym ze źródeł prawa powszechnie obowiązującego, zajmując miejsce poniżej Konstytucji, ratyfikowanych umów międzynarodowych oraz ustaw. Musi być zgodne z ustawą i Konstytucją, nie może wprowadzać sprzecznych rozwiązań.

Podstawy i cechy rozporządzenia

Wydanie rozporządzenia wymaga prawidłowego upoważnienia, które powinno wskazywać:

Reklama
  • organ odpowiedzialny za jego wydanie (delegacja ustawowa),
  • zakres spraw do uregulowania w rozporządzeniu,
  • wytyczne dotyczące treści aktu.

Organ, który uzyskał upoważnienie, nie może przekazać go innemu organowi (zakaz subdelegacji). Możliwe jest jednak wspólne wydanie rozporządzenia przez kilka organów. W przypadku niewykonania obowiązków, organ ten może ponosić odpowiedzialność konstytucyjną.

Rozporządzenie musi dążyć do realizacji ustawy i nie może wykraczać poza zakres delegacji. Niedopuszczalne jest wprowadzanie rozwiązań nieznanych w ustawie oraz delegacja blankietowa, która pozostawia zbyt dużą swobodę w określeniu treści rozporządzenia. Kontrolę zgodności rozporządzenia z ustawą sprawuje Trybunał Konstytucyjny.

Delegacja ustawowa

Zgodnie z art. 92 Konstytucji, delegację ustawową mogą uzyskać tylko organy wymienione w Konstytucji, w tym:

  • Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej,
  • Rada Ministrów,
  • Prezes Rady Ministrów,
  • minister kierujący działem administracji rządowej,
  • przewodniczący komitetu w składzie Rady Ministrów,
  • Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji.

W przypadku opróżnienia urzędu Prezydenta, prawo do wydawania jego rozporządzeń przysługuje Marszałkowi Sejmu, a w razie jego niemożności – Marszałkowi Senatu.

Reklama
Reklama