Rower trialowy
Rower trialowy to specjalistyczny sprzęt, który łączy cechy rowerów BMX i górskich. Służy do uprawiania trialu, sportu polegającego na pokonywaniu trudnych przeszkód na krótkich trasach.
Budowa roweru trialowego
Rower trialowy charakteryzuje się lekką, ale wytrzymałą ramą oraz małymi kołami o średnicy 20 cali (tzw. „mod”) lub 26 cali (tzw. „stock”). Zazwyczaj nie posiada przerzutek, a tylna zębatka montowana jest na piaście z wolnobiegiem. W rowerach typu stock mogą być zamontowane tylne przerzutki oraz do pięciu zębatek.
Hamulce odgrywają kluczową rolę w rowerze trialowym, a najczęściej stosowane to hamulce szczękowe, sterowane hydraulicznie. Rowerzysta zazwyczaj stoi na pedałach, co wpływa na specyfikę konstrukcji roweru. Siodełko często nie jest montowane, lub ma marginalne znaczenie.
Rodzaje trialu
- Trial miejski (street) – jazda po torze z naturalnymi miejskimi przeszkodami, takimi jak schody, krawężniki czy ławki.
- Trial górski (dirt) – jazda po torze z naturalnymi górskimi przeszkodami, takimi jak kamienie czy korzenie drzew.
- Trial enduro – jazda po torze z całkowicie sztucznymi przeszkodami, takimi jak rampy czy skrzynie.
Rower trialowy to zatem zaawansowany sprzęt, który wymaga doskonałych umiejętności oraz precyzyjnej techniki od rowerzysty, umożliwiając mu pokonywanie złożonych przeszkód w różnych warunkach terenowych.