Ogar – Dwuosobowy Motorower
Ogar to dwuosobowy motorower produkowany w Polsce przez firmę Romet w latach 80. XX wieku. Wytwarzano trzy modele: Ogar 200, Ogar 201 (nigdy nie wszedł do produkcji seryjnej) oraz Ogar 205. Ogar 200 był najpopularniejszym modelem, produkowanym w latach 1983–1990.
Ogar 200
Ogar 200 był wyposażony w dwusuwowy silnik Jawa typ 223 o pojemności 49,9 cm³, dostarczany z Czechosłowacji. Zmieniono moc silnika z 3,5 KM na 2 KM w celu dostosowania go do polskich przepisów. W 1987 roku planowano wprowadzenie ulepszonego modelu Ogar 201, który miał lepsze amortyzatory, lecz produkcja nie rozpoczęła się.
Dane techniczne Ogar 200
- Silnik: jednocylindrowy dwusuwowy, chłodzony powietrzem
- Pojemność: 49,9 cm³
- Moc: 2 KM przy 4500 obr./min
- Moment obrotowy: 3,5 Nm
- Skrzynia biegów: trójstopniowa w kąpieli olejowej
- Masa: 60 kg
- Zużycie paliwa: 3 l/100 km
- Pojemność zbiornika: 9 l (2 l rezerwy)
- Prędkość maksymalna: 55 km/h
Ogar 205
Ogar 205 to druga wersja motoroweru, która powstała na bazie konstrukcji Ogar 200. Nowością była dwubiegowa skrzynia biegów oraz zmodyfikowana rama. Produkcja modelu rozpoczęła się w 1986 roku i trwała do 1993 roku.
Dane techniczne Ogar 205
- Silnik: jednocylindrowy dwusuwowy, chłodzony powietrzem
- Pojemność: 49,8 cm³
- Moc: 1,25 kW przy 4800 obr./min
- Moment obrotowy: 2,85 Nm przy 2800 obr./min
- Skrzynia biegów: dwubiegowa
- Masa: 58 kg
- Zużycie paliwa: 2,4 l/100 km
- Pojemność zbiornika: 9 l (2 l rezerwy)
- Prędkość maksymalna: 45 km/h
Podsumowanie
Ogar stanowi istotny element polskiej motoryzacji lat 80. XX wieku, oferując praktyczne rozwiązania dla użytkowników. Jego różnorodność modeli oraz dostosowanie do zmieniających się potrzeb rynku świadczą o elastyczności producenta.