Reklama
Dzisiaj jest 10 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

Romet Komar

Romet Komar

Romet Komar to polski motorower produkowany w latach 1960–1983 przez Zjednoczone Zakłady Rowerowe w Bydgoszczy oraz Zakłady Predom-Romet. Model MR232 był dostępny także na rynkach Niemiec i Holandii jako Mofa-25 „Condor”.

Reklama

Ewolucja konstrukcji

W trakcie swojej produkcji Romet Komar przeszedł wiele zmian konstrukcyjnych:

  • Model 230: Silnik SM02, gaźnik z centralnym pływakiem, jednorurowa rama.
  • Modele 231, 232: Nowy silnik serii S38.
  • Model 2320: Zmieniony cylinder i gaźnik.
  • Model 2328: Sprzęgło odśrodkowe, jednobiegowa skrzynia biegów.
  • Model 2330: Nowa rama, tylne zawieszenie amortyzowane.
  • Model 2360: Wersja sportowa z włoską kanapą.
  • Model 2352: Nowy silnik „kwadraciak” typu 017, różniący się od S38.
  • Model 2352 W: Wersja eksportowa z gumowym chlapaczem.

Dane techniczne

Motorowery Komar z silnikami S38 mają następujące parametry:

Reklama
  • Moc maksymalna: 1,4 KM przy 4000 obr./min (1,7 KM przy 4700 obr./min).
  • Moment obrotowy: 2,8 Nm przy 2750 obr./min (2,9 Nm przy 3400 obr./min).
  • Liczba biegów: 2 (1 – sprzęgło odśrodkowe).
  • Masa: 45–50 kg.
  • Spalanie: 1,8–2,0 l/100 km.
  • Prędkość maksymalna: 60 km/h.

Szczegóły konstrukcyjne

Podstawowe informacje o silniku i konstrukcji:

  • Typ silnika: Jednocylindrowy dwusuwowy, chłodzony powietrzem.
  • Pojemność: 49,8 cm³.
  • Stopień sprężania: 6,5:1.
  • Gaźnik: Serii GM-12, średnica 12 mm.
  • Stosunek mieszanki olej-benzyna: 1:25 (1:20 w czasie docierania).

Podsumowanie

Romet Komar to ikona polskiej motoryzacji, która przeszła liczne modyfikacje w trakcie swojej produkcji, dostosowując się do oczekiwań użytkowników. Dzięki swoim parametrom technicznym i różnorodności modeli, zyskał znaczną popularność w Polsce i za granicą.

Reklama
Reklama