Romet Komar
Romet Komar to polski motorower produkowany w latach 1960–1983 przez Zjednoczone Zakłady Rowerowe w Bydgoszczy oraz Zakłady Predom-Romet. Model MR232 był dostępny także na rynkach Niemiec i Holandii jako Mofa-25 „Condor”.
Ewolucja konstrukcji
W trakcie swojej produkcji Romet Komar przeszedł wiele zmian konstrukcyjnych:
- Model 230: Silnik SM02, gaźnik z centralnym pływakiem, jednorurowa rama.
- Modele 231, 232: Nowy silnik serii S38.
- Model 2320: Zmieniony cylinder i gaźnik.
- Model 2328: Sprzęgło odśrodkowe, jednobiegowa skrzynia biegów.
- Model 2330: Nowa rama, tylne zawieszenie amortyzowane.
- Model 2360: Wersja sportowa z włoską kanapą.
- Model 2352: Nowy silnik „kwadraciak” typu 017, różniący się od S38.
- Model 2352 W: Wersja eksportowa z gumowym chlapaczem.
Dane techniczne
Motorowery Komar z silnikami S38 mają następujące parametry:
- Moc maksymalna: 1,4 KM przy 4000 obr./min (1,7 KM przy 4700 obr./min).
- Moment obrotowy: 2,8 Nm przy 2750 obr./min (2,9 Nm przy 3400 obr./min).
- Liczba biegów: 2 (1 – sprzęgło odśrodkowe).
- Masa: 45–50 kg.
- Spalanie: 1,8–2,0 l/100 km.
- Prędkość maksymalna: 60 km/h.
Szczegóły konstrukcyjne
Podstawowe informacje o silniku i konstrukcji:
- Typ silnika: Jednocylindrowy dwusuwowy, chłodzony powietrzem.
- Pojemność: 49,8 cm³.
- Stopień sprężania: 6,5:1.
- Gaźnik: Serii GM-12, średnica 12 mm.
- Stosunek mieszanki olej-benzyna: 1:25 (1:20 w czasie docierania).
Podsumowanie
Romet Komar to ikona polskiej motoryzacji, która przeszła liczne modyfikacje w trakcie swojej produkcji, dostosowując się do oczekiwań użytkowników. Dzięki swoim parametrom technicznym i różnorodności modeli, zyskał znaczną popularność w Polsce i za granicą.