RMS Mauretania
RMS Mauretania, znany również jako HMT Mauretania i HMHS Mauretania podczas I wojny światowej, był parowcem transatlantyckim, zbudowanym w stoczni Swan w Newcastle i zwodowanym 20 września 1906 roku. Był to siostrzany statek Lusitanii i Aquitanii. Jego nazwa pochodzi od kraju Mauretanii. W momencie ukończenia, Mauretania była największym i najszybszym statkiem na świecie, a także najbardziej luksusowym, dopóki nie zbudowano Titanica i Olympica. Jako pierwszy statek pasażerski napędzany turbiną parową, osiągał prędkość nawet 33 węzłów.
Historia
Budowa Mauretanii została sfinansowana przez rząd brytyjski, który udzielił kredytu w wysokości 2,6 miliona funtów. Warunkiem było zbudowanie dwóch statków zdolnych do osiągania średniej prędkości 24,5 węzła oraz ich udostępnienie Admiralicji w czasie wojny. Mauretania i jej siostra były pierwszymi statkami Cunarda, dla których przeprowadzono konkurs na nazwy.
W 1927 roku, mając ponad 20 lat służby, Mauretania osiągnęła średnią prędkość 29 węzłów, pomagając innym statkom w sytuacjach awaryjnych. W czasie I wojny światowej była używana jako statek transportowy i szpitalny, transportując żołnierzy oraz wprowadzając nowatorski kamuflaż „Dazzle”. Po wojnie wróciła do obsługi pasażerskiej w marcu 1920, dostosowując się do nowych standardów, w tym przejścia na paliwo płynne w 1923 roku oraz modernizacji wnętrz w 1927.
Cunard wycofał Mauretanię z obsługi pasażerskiej we wrześniu 1934 roku, a statek został pocięty na złom w 1935 roku.
Dane techniczne
- Tonaż: 31 938 BRT
- Wymiary: 232,31 m × 26,82 m
- Liczba kominów: 4
- Liczba masztów: 2
- Konstrukcja: stalowa
- Silniki: 2 turbiny parowe Parsonsa
- Prędkość: do 27 węzłów
- Zbudowany w stoczni: Swan, Hunter & Wigham Richardson
- Wodowanie: 20 września 1906
- Liczba miejsc dla pasażerów: 563 w pierwszej klasie, 464 w drugiej, 1138 w trzeciej klasie