Dzisiaj jest 18 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł

Richard Pipes

„`html

Richard Edgar Pipes

Richard Edgar Pipes (ur. 11 lipca 1923 w Cieszynie, zm. 17 maja 2018 w Cambridge) był amerykańskim historykiem i sowietologiem polsko-żydowskiego pochodzenia. Specjalizował się w historii Rosji i był doradcą prezydenta USA Ronalda Reagana w latach 1981–1982. Przez wiele lat wykładał na Uniwersytecie Harvarda (1958–1996).

Życiorys

Pipes pochodził z żydowskiej rodziny cieszyńskich fabrykantów czekolady. W 1939 roku wyjechał z rodziną do USA, gdzie w 1943 roku uzyskał obywatelstwo amerykańskie. Ukończył Muskingum College oraz Cornell University, a doktorat zdobył na Uniwersytecie Harvarda w 1950 roku. Jego prace koncentrowały się na historii Rosji i ZSRR, popierał tezę o związku bolszewickiego państwa z autorytarnymi tradycjami caratu.

Pipes jest autorem wielu książek dotyczących historii Rosji, w tym trylogii: Rosja carów, Rewolucja rosyjska i Rosja bolszewików. Jego poglądy na temat historii Rosji były krytykowane przez Aleksandra Sołżenicyna, który określał je jako „polską perspektywę”.

Pipes był członkiem redakcji pism akademickich oraz Polskiej Akademii Umiejętności, a także otrzymał honorowe doktoraty od kilku polskich uniwersytetów. W 1994 roku został honorowym obywatelem Cieszyna, a także odznaczony Krzyżem Komandorskim Orderu Zasługi RP.

Życie prywatne

Pipes ożenił się w 1946 roku z Ireną Roth, z którą miał dwoje dzieci. Spędził resztę życia w Cambridge w stanie Massachusetts.

Wybrane publikacje

  • The Formation of the Soviet Union, Communism and Nationalism, 1917–1923 (1954)
  • The Russian Intelligentsia (1961)
  • Russia Under the Old Regime (1974)
  • The Russian Revolution (1990)
  • Russia Under the Bolshevik Regime: 1919–1924 (1993)
  • Communism: A History (2001)
  • VIXI: Memoirs of a Non-Belonger (2003)

Podsumowanie

Pipes był wybitnym historykiem i sowietologiem, którego prace miały znaczący wpływ na zrozumienie historii Rosji i ZSRR. Jego poglądy i analizy pozostają przedmiotem dyskusji i refleksji w środowisku akademickim do dziś.

„`