Rejon manewrowy w transporcie kolejowym
Rejon manewrowy, zwany także rejonem pracy manewrowej, to wydzielona część stacji kolejowej, która składa się z torów i urządzeń przeznaczonych do prowadzenia manewrów przez jednego kierownika, przy użyciu jednego pojazdu trakcyjnego, takiego jak lokomotywa manewrowa.
Aby zapewnić efektywność i bezpieczeństwo operacji manewrowych, stacje kolejowe dzieli się na rejony i okręgi manewrowe. Zbiór dwóch lub więcej rejonów manewrowych tworzy okręg manewrowy. W przypadku, gdy w rejonie manewrowym znajduje się górka rozrządowa, określany jest on jako rejon rozrządzania. Jeżeli w tym miejscu pracuje więcej niż jedna lokomotywa manewrowa, mówimy o okręgu rozrządzania. Rejon manewrowy, którego głównym zadaniem jest zestawianie pociągów, nosi nazwę rejonu zestawiania.
Podsumowanie
- Rejon manewrowy to część stacji do pracy manewrowej z jednym kierownikiem i jednym pojazdem trakcyjnym.
- Rejony i okręgi manewrowe zapewniają sprawność i bezpieczeństwo operacji.
- Rejon rozrządzania zawiera górkę rozrządową, a rejon zestawiania służy do tworzenia pociągów.
Bibliografia
Kategoria: Transport kolejowy