Rasa w Wisznuizmie
Rasa w wisznuizmie, szczególnie w krysznaizmie, odnosi się do różnych form bezpośredniego związku z Bogiem Kryszną, będących zarówno efektem, jak i celem praktykowania bhaktijogi.
Rodzaje Rasy
- Santa-rasa – neutralny związek, w którym osoby doceniają wielkość Boga, ale nie angażują się w pełni w jego służbę. Przykłady to rzeka Jamuna czy drzewa kadamba.
- Dasja-rasa – charakteryzuje się wolnością od materialistycznych pokus i wątpliwości. Osoby tej rasy aktywnie służą Bogu, co ilustrują gopi, takie jak Citraka, Patraka i Raktaka.
- Sakhja-rasa – związek przyjacielski, w którym osoby traktują Krysznę jak przyjaciela, zapominając o jego boskości. Przykładem są towarzysze zabaw Kryszny z Wrindawanu.
- Watsalja-rasa – związek rodzicielski, w którym opiekę nad Kryszną sprawowała Jaśoda. Jej bezgraniczna miłość jest przykładem watsalja-bhakti.
- Madhurja-rasa – charakteryzująca się słodyczą i pięknem, w której Bóg występuje jako czuły kochanek madhurja-maji, czyli Radharani. Czczenie Radharani umożliwia nawiązanie podobnego związku z Kryszną.
Rasa jest zatem kluczowym elementem w zrozumieniu relacji z Bogiem w tradycji wisznuizmu, z różnorodnością związków, które odzwierciedlają różne aspekty bhaktijogi.