Rama rowerowa
Rama rowerowa to kluczowa część roweru, stanowiąca jego szkielet. Do niej przymocowane są wszystkie pozostałe elementy.
Budowa ramy
Klasyczna rama składa się z trójkąta głównego, który tworzą rura podsiodłowa, górna i dolna. Tuleja suportowa łączy rurę podsiodłową z dolną, a widelec przymocowany jest do główki ramy. Geometria ramy wpływa na pozycję kolarza: w rowerach wyścigowych rura górna jest długa, a podsiodłowa nachylona, co zmusza do pochylonej pozycji. W rowerach miejskich rura górna jest krótsza, co sprzyja wyprostowanej postawie.
W rowerach górskich z pełną amortyzacją ramy mogą mieć kształt „Y”. Tylne widełki składają się z rurek, do których przykręca się oś tylnego koła i przerzutkę. W droższych modelach stosuje się wymienne haki przerzutki.
Materiały na ramy rowerowe
Ramy rowerowe najczęściej wykonane są ze stali, aluminium, tytanu lub kompozytów włókna węglowego. Kompozyty są lekkie i odporne na korozję, ale mniej odporne na gięcie. Aluminium jest lżejsze od stali, ale mniej wytrzymałe. Stale „Cr-Mo” są popularne ze względu na dobre tłumienie drgań.
Ramy odchudzane są poprzez stosowanie rur cieniowanych, które mają cieńsze ścianki w środkowych częściach. Jakość ramy zależy jednak nie tylko od materiału, ale też od jakości połączeń i geometria.
Łączenia rur ram
W ramach najczęściej stosuje się spawanie lub łączenia mufami. W przypadku ram kompozytowych możliwe jest wykonanie ich jako całości lub z poszczególnych rur połączonych mufami.
Dobór ramy do wzrostu
Rozmiar ramy w rowerach górskich podawany jest w calach, natomiast w rowerach szosowych w centymetrach. Istnieje tendencja do preferowania mniejszych ram, co zwiększa kontrolę nad rowerem, ale zbyt mała rama może być niewygodna. W rowerach turystycznych lepiej dobrać większą ramę dla większego komfortu.
Wymiary ramy zależą od wzrostu rowerzysty oraz długości nóg. Ostateczny wybór jest kwestią indywidualną.
Geometria ram
Geometria ramy ma kluczowe znaczenie dla właściwości jezdnych. Ważne są kąty rury podsiodłowej i główki, które wpływają na stabilność i zachowanie roweru. W rowerach XC standardowe kąty to 70 stopni dla główki i 73 dla rury podsiodłowej. Zmiana kąta główki wpływa na stabilność i zwrotność roweru.
Długość dolnych widełek oraz górnej rury również wpływa na komfort jazdy i aerodynamikę. Długie rury poprawiają wydajność pedałowania, ale zmieniają pozycję rowerzysty.