PZL SW-4 Puszczyk
PZL SW-4 Puszczyk to polski lekki śmigłowiec produkcji PZL Świdnik, zaprojektowany na przełomie XX i XXI wieku jako następca Mi-2. Jest to wielozadaniowa maszyna napędzana silnikiem turbinowym Rolls-Royce 250-C20R/2 o mocy 457 KM. SW-4 uzyskał certyfikaty zgodności z przepisami lotniczymi JAR-27 i FAR-27 oraz certyfikaty od MAK i EASA.
Historia
Prace nad konstrukcją śmigłowca rozpoczęto w WSK Świdnik w latach 60. XX wieku, jednak projekt został wstrzymany w 1964 roku. W latach 80. XX wieku, w obliczu przestarzałości Mi-2, wznowiono prace nad nowym śmigłowcem. W 1991 roku kierownictwo nad projektem objął Krzysztof Bzówka, a zmiany w projekcie miały na celu dostosowanie go do rynków zachodnich. Prototyp SW-4 oblatano po raz pierwszy 26 października 1996 roku.
Produkcja i użytkowanie
Produkcja SW-4 rozpoczęła się w 2004 roku, a do 2010 roku wyprodukowano około 40 egzemplarzy. Wojsko Polskie zakupiło 24 śmigłowce w wersji szkolnej. SW-4 jest wykorzystywany w szkoleniu pilotów, oferując mniejsze zużycie paliwa i czas przygotowania do lotu w porównaniu do Mi-2.
Certyfikaty
- 14 listopada 2002 – polski Urząd Lotnictwa Cywilnego
- 29 lipca 2005 – rosyjski MAK
- 27 września 2007 – certyfikat EASA
- 30 grudnia 2008 – chiński nadzór lotnictwa cywilnego
Opis konstrukcji
SW-4 to jednosilnikowy śmigłowiec o konstrukcji mieszanej (kompozytowo-metalowej) z trójłopatowym wirnikiem nośnym. Długość kadłuba wynosi 9,07 m, a wysokość 2,96 m. Śmigłowiec ma pojemność zbiornika paliwa wynoszącą 478 litrów, co umożliwia maksymalny czas lotu do 5 godzin.
Warianty i modyfikacje
- Wariant pasażerski/VIP
- Wariant przeciwpożarowy
- Wariant szkolny
- Wariant bezzałogowy SW-4 RUAS/OPH
Użytkownicy
- Wojsko Polskie – 24 śmigłowce SW-4 „Puszczyk”
- Użytkownicy cywilni, w tym: Tianyi Helicopter, Ace Air, Spets Avia
Wypadki
Śmigłowiec SW-4 był przedmiotem kilku wypadków, w tym jednego katastrofalnego. Producent podejmuje działania w celu poprawy bezpieczeństwa i jakości lotów.
Podsumowanie
PZL SW-4 Puszczyk to nowoczesny śmigłowiec, który znalazł zastosowanie zarówno w wojsku, jak i w cywilnym lotnictwie. Jego rozwój odzwierciedla potrzeby rynku i innowacje technologiczne w przemyśle lotniczym.