„`html
PZL.9 – Wodnosamolot Obserwacyjny
PZL.9 (PZL-9) to projekt wodnosamolotu obserwacyjnego, będącego wodną wersją samolotu łącznikowego PZL Ł.2, opracowany w latach 1929–1932 przez Państwowe Zakłady Lotnicze.
Historia
W końcu lat 20. XX wieku polska Marynarka Wojenna zaintrygowana była wykorzystaniem wodnosamolotów bojowych. W odpowiedzi na te potrzeby, PZL rozpoczęło prace nad wodnosamolotem obserwacyjnym PZL.9, korzystając z wcześniejszych prac nad PZL Ł.2. Maszyna, z płaskodennymi pływakami i pełną mechanizacją skrzydeł, została zaprezentowana marynarce, jednak projekt nie zyskał zainteresowania wojska i został porzucony.
Służba w lotnictwie
Samolot PZL.9 nigdy nie przeszedł do fazy produkcji i nie znalazł się w służbie lotniczej.
Opis techniczny
PZL.9 to dwumiejscowy górnopłat z zastrzałami, zbudowany z kratownicy duralowej pokrytej płótnem. Posiada klasyczne, stałe podwozie na drewnianych płaskodennych pływakach, a kabina pilota i obserwatora jest otwarta. Napędzany jest silnikiem gwiazdowym o mocy 162 kW (220 KM).
Specyfikacja
- Typ: wodnosamolot łącznikowy i obserwacyjny (projekt)
- Rozpiętość: 13,4 m
- Długość: 8,6 m
- Wysokość: 2,9 m
- Masa własna: 960 kg
- Masa startowa: 1350 kg
- Prędkość maksymalna: 175 km/h (zakładana)
- Pułap: 4500 m (zakładany)
Wersje
- PZL.9 – projekt wodnosamolotu obserwacyjnego
Linki zewnętrzne
- Kategoria: Niezrealizowane projekty polskich samolotów wojskowych
- Kategoria: Polskie samoloty wojskowe okresu międzywojennego
- Kategoria: Samoloty patrolowe
- Kategoria: Polskie wodnosamoloty
- Kategoria: Samoloty PZL
„`