Reklama
Dzisiaj jest 10 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

PZL.50 Jastrząb

PZL.50 Jastrząb

PZL.50 Jastrząb to prototyp polskiego samolotu myśliwskiego, stworzony przez inżyniera Wsiewołoda Jakimiuka w Państwowych Zakładach Lotniczych w 1939 roku.

Reklama

Historia

W połowie lat 30. XX wieku polskie lotnictwo wojskowe korzystało z górnopłatów myśliwskich PZL P.7 i PZL P.11. Choć nowoczesne, zaczęły tracić na znaczeniu w obliczu dynamicznego rozwoju lotnictwa. W odpowiedzi na te zmiany, już w połowie lat 30. zlecono rozwój nowych konstrukcji, w tym PZL.50 Jastrząb, mającego zastąpić wysłużone PZL P.11.

Prototyp ukończono w październiku 1938 roku, a jego oblot miał miejsce w lutym 1939 roku. W trakcie prac nad samolotem wystąpiły opóźnienia związane z dostawami podwozia oraz niewystarczającą mocą silnika, co wpłynęło na jego osiągi. Mimo wprowadzonych poprawek, dalszy rozwój prototypu został przerwany przez wybuch II wojny światowej.

Reklama

Służba

W kwietniu 1939 roku rozpoczęto produkcję pierwszej serii pięciu maszyn, jednak z powodu inwazji niemiecko-radzieckiej żaden z samolotów nie został ukończony. Prototyp PZL.50/I ewakuowano na lotnisko w Popowie Kościelnym, jednak podczas lotu z powodu braku paliwa musiał lądować awaryjnie. Dalsze losy samolotów są nieznane.

Konstrukcja

PZL.50 to całkowicie metalowy dolnopłat z chowanym podwoziem. Kabina pilota jest zamknięta, a uzbrojenie składa się z czterech karabinów maszynowych kal. 7,92 mm oraz 100 kg bomb. Przewidywano także wersję z silniejszym uzbrojeniem i mocniejszym silnikiem.

Wersje

  • PZL.50/I – pierwszy prototyp
  • PZL.50/II – drugi prototyp
  • PZL.50A – pierwsza wersja seryjna
  • PZL.50B – planowana druga wersja seryjna

Podsumowanie

PZL.50 Jastrząb był ambitnym projektem polskiego myśliwca, jednak z powodu opóźnień i wybuchu II wojny światowej nie zdołał zrealizować swojego potencjału bojowego. Prototyp oraz plany dotyczące jego dalszego rozwoju ostatecznie zostały przerwane.

Reklama
Reklama