„`html
PZL.16
PZL.16 (PZL-16) to jednosilnikowy, pięciomiejscowy samolot pasażerski, który został opracowany przez Państwowe Zakłady Lotnicze na przełomie 1931 i 1932 roku.
Historia
Samolot powstał w wyniku konkursu na samolot pasażerski dla PLL „LOT”, pod kierunkiem inżyniera Stanisława Praussa. W konstrukcji wykorzystano elementy z wcześniejszego modelu PZL Ł.2. Niestety, podczas pierwszego oblotu 2 kwietnia 1932 roku, maszyna uległa wypadkowi z powodu uszkodzenia linek napędowych. To zdarzenie uniemożliwiło udział PZL.16 w konkursie, który wygrał model PWS-24. Ulepszona wersja, oznaczona jako PZL.17, również nie weszła do produkcji.
Służba w lotnictwie
PZL.16 nigdy nie opuścił etapu prototypu, co sprawiło, że nie miał okazji służyć w lotnictwie.
Opis techniczny
- Typ: samolot pasażerski
- Konstrukcja: górnopłat o konstrukcji metalowej, podwozie klasyczne – stałe
- Załoga: 1 pilot
- Napęd: silnik gwiazdowy Škoda J5A Whirlwind, 9-cylindrowy o mocy 220 KM (162 kW)
- Wymiary:
- Rozpiętość: 14,10 m
- Długość: 7,95 m
- Wysokość: 2,60 m
- Masa własna: 780 kg
- Masa startowa: 1 450 kg
- Wydajność:
- Prędkość maksymalna: 200 km/h
- Prędkość przelotowa: 175 km/h
- Pułap: 4 000 m
- Zasięg: 800 km
- Liczba miejsc: 4
Wersje
- PZL.16 – prototyp samolotu pasażerskiego
- PZL.17 – projekt ulepszonej wersji PZL.16
Przypisy
Kategoria: Samoloty PZL, Samoloty pasażerskie
„`