PZL-106 Kruk
PZL-106 Kruk to polski jednomiejscowy samolot rolniczy, skonstruowany w konfiguracji dolnopłata z zastrzałami. Opracowany przez zespół pod kierownictwem mgr inż. Andrzeja Frydrychewicza, stanowił następcę PZL-101 Gawron. Samolot przeznaczony jest głównie do prac agrolotniczych.
Opis konstrukcji
- Konstrukcja: duraluminiowa, z elementami kratownicowymi, podwozie stałe z kółkiem ogonowym.
- Wymienny moduł w kadłubie umożliwia montaż: zbiorników do oprysków, opylania, czy rozrzucania nawozów.
- W skrzydłach znajdują się stałe sloty oraz urządzenia do prac agrolotniczych.
Historia
Prace nad PZL-106 rozpoczęły się w latach 60. XX wieku, a pierwszy prototyp oblatano 17 kwietnia 1973 roku. Samolot był projektowany z myślą o bezpieczeństwie pilota, z zastosowaniem innowacyjnych rozwiązań konstrukcyjnych.
- 1978: Wprowadzenie wersji PZL-106 A z silnikiem PZL-3SR.
- 1981: Wersja AT Turbo Kruk z silnikiem Pratt & Whitney PT6A-34AG.
- 1984: Produkcja wersji PZL-106 B z przeprojektowanymi skrzydłami.
Łącznie wyprodukowano 266 egzemplarzy we wszystkich wersjach. Po przerwie produkcja wznowiona została w 1995 roku.
Właściwości
Właściwości samolotu różnią się w zależności od wersji:
- Początkowe wersje miały długi czas startu i były głośne.
- Wersje z silnikiem PZL-3SR charakteryzowały się poprawionymi właściwościami lotno-pilotażowymi.
- PZL-106 B miała zwiększoną prędkość przelotową, co było korzystne podczas przebazowania.
Podsumowanie
PZL-106 Kruk to wszechstronny samolot rolniczy, cieszący się uznaniem wśród pilotów, szczególnie w Niemczech Wschodnich. Jego konstrukcja i właściwości czynią go efektywnym narzędziem w pracach agrolotniczych.
Bibliografia
- Mały Modelarz nr 10/81
Linki zewnętrzne
- Galeria – PZL-106 KRUK (Fundacja Zabytki Polskiego Nieba)
- Historia i opis samolotu