Reklama
Dzisiaj jest 10 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

PZL-106 Kruk

PZL-106 Kruk

PZL-106 Kruk to polski jednomiejscowy samolot rolniczy, skonstruowany w konfiguracji dolnopłata z zastrzałami. Opracowany przez zespół pod kierownictwem mgr inż. Andrzeja Frydrychewicza, stanowił następcę PZL-101 Gawron. Samolot przeznaczony jest głównie do prac agrolotniczych.

Reklama

Opis konstrukcji

  • Konstrukcja: duraluminiowa, z elementami kratownicowymi, podwozie stałe z kółkiem ogonowym.
  • Wymienny moduł w kadłubie umożliwia montaż: zbiorników do oprysków, opylania, czy rozrzucania nawozów.
  • W skrzydłach znajdują się stałe sloty oraz urządzenia do prac agrolotniczych.

Historia

Prace nad PZL-106 rozpoczęły się w latach 60. XX wieku, a pierwszy prototyp oblatano 17 kwietnia 1973 roku. Samolot był projektowany z myślą o bezpieczeństwie pilota, z zastosowaniem innowacyjnych rozwiązań konstrukcyjnych.

  • 1978: Wprowadzenie wersji PZL-106 A z silnikiem PZL-3SR.
  • 1981: Wersja AT Turbo Kruk z silnikiem Pratt & Whitney PT6A-34AG.
  • 1984: Produkcja wersji PZL-106 B z przeprojektowanymi skrzydłami.

Łącznie wyprodukowano 266 egzemplarzy we wszystkich wersjach. Po przerwie produkcja wznowiona została w 1995 roku.

Reklama

Właściwości

Właściwości samolotu różnią się w zależności od wersji:

  • Początkowe wersje miały długi czas startu i były głośne.
  • Wersje z silnikiem PZL-3SR charakteryzowały się poprawionymi właściwościami lotno-pilotażowymi.
  • PZL-106 B miała zwiększoną prędkość przelotową, co było korzystne podczas przebazowania.

Podsumowanie

PZL-106 Kruk to wszechstronny samolot rolniczy, cieszący się uznaniem wśród pilotów, szczególnie w Niemczech Wschodnich. Jego konstrukcja i właściwości czynią go efektywnym narzędziem w pracach agrolotniczych.

Reklama

Bibliografia

  • Mały Modelarz nr 10/81

Linki zewnętrzne

Reklama