PWS-5
PWS-5, znany również jako PWS-7, to polski samolot towarzyszący, zaprojektowany i zbudowany w 1928 roku przez Podlaską Wytwórnię Samolotów w Białej Podlaskiej.
Historia
Projekt samolotu PWS-5 rozpoczęli w 1927 roku inżynierowie Aleksander Grzędzielski i August Bobek-Zdaniewski. Samolot miał dwumiejscową konstrukcję w układzie dwupłata. Po zatwierdzeniu projektu, w 1928 roku zbudowano dwa prototypy. Pierwszy z nich oblatano 28 grudnia 1928 roku, a w lutym 1929 roku zrealizowano oblot drugiego prototypu, który przeszedł modyfikacje w zakresie środka ciężkości oraz konstrukcji lotek.
Pomimo pozytywnych ocen właściwości pilotażowych, próby wykazały problemy z wytrzymałością konstrukcji. Po wzmocnieniach i dalszych testach, osiągi samolotu nie uległy znaczącej poprawie. Mimo to, Departament Aeronautyki Ministerstwa Spraw Wojskowych zamówił pięć samolotów, oznaczonych jako PWS-5t2, które miały możliwość składania skrzydeł.
Użycie w lotnictwie polskim
W 1930 roku samoloty PWS-5t2 trafiły do różnych jednostek, takich jak 63 eskadra obserwacyjna we Lwowie. Ich eksploatacja w jednostkach liniowych okazała się krótka z uwagi na niezadowalające właściwości lotne. Ostatecznie samoloty zostały przekierowane do szkół lotniczych, gdzie służyły w roli holowników i do szkolenia strzelców pokładowych przez kilka lat.
Opis techniczny
- Typ: samolot towarzyszący
- Konstrukcja: dwupłat, drewniana
- Podwozie: klasyczne, stałe
- Załoga: 2 (pilot, obserwator)
- Silnik: 1 silnik gwiazdowy Škoda-Wright Whirlwind J5B, 220 KM
- Wymiary:
- Rozpiętość: 9,00 m
- Długość: 6,78 m
- Wysokość: 2,90 m
- Powierzchnia nośna: 25,00 m²
- Masa:
- Masa własna: 787 kg
- Masa startowa: 1 180 kg
- Osiągi:
- Prędkość maksymalna: 155 km/h
- Pułap: 3 300 m
- Zasięg: 550 km
- Uzbrojenie: 1 karabin maszynowy Lewis wz. 23 kal. 7,69 mm
Bibliografia
- Kategoria: Polskie samoloty wojskowe okresu międzywojennego
- Kategoria: Samoloty towarzyszące