Dzisiaj jest 19 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł

PWS-12

PWS-12 i PWS-14

PWS-12 i PWS-14 to polskie samoloty szkolno-treningowe z okresu międzywojennego, zaprojektowane przez inż. Aleksandra Grzędzielskiego oraz inż. Augusta Bobka-Zdaniewskiego w Podlaskiej Wytwórni Samolotów (PWS). Samoloty te miały na celu szkolenie pilotów w akrobacji.

Historia

  • 1928: Rozpoczęcie prac nad projektem PWS-12.
  • 1929: Podpisanie umowy z Departamentem Aeronautyki na budowę trzech prototypów.
  • 1929: Oblot pierwszego prototypu.
  • 1930: Modyfikacje konstrukcji prototypu, zakończone oblotem PWS-12 bis.
  • 1931: Zamówienie 20 egzemplarzy przez Ministerstwo Spraw Wojskowych.
  • 1933: Oblot ulepszonej wersji PWS-14.

Łącznie wyprodukowano 23 jednostki modeli PWS-12 i PWS-14.

Użycie

Samoloty PWS-12 i PWS-14 były wykorzystywane do szkolenia w Centrum Wyszkolenia Oficerów Lotnictwa w Dęblinie oraz w Szkole Strzelania i Bombardowania w Grudziądzu. Niektóre egzemplarze służyły aż do 1939 roku. W 1931 roku prototyp PWS-12 bis otrzymał cywilne numery rejestracyjne, a mjr pil. J. Długoszewski wykonał lot do Estonii. Por. pil. J. Orłowski prowadził liczne pokazy akrobacji na tym samolocie.

Opis konstrukcji

PWS-12 i PWS-14 to dwumiejscowe samoloty o konstrukcji mieszanej, z odkrytymi kabinami dla instruktora i ucznia, oraz klasycznym podwoziem. Napędzane były silnikiem gwiazdowym 9-cylindrowym Škoda-Wright-Whirlwind J5A oraz miały drewniane, dwułopatowe śmigło.

Podsumowanie

Modele PWS-12 i PWS-14 odegrały istotną rolę w polskim szkoleniu lotniczym w okresie międzywojennym, łącząc nowoczesne rozwiązania konstrukcyjne z potrzebami edukacyjnymi w lotnictwie.