„`html
PWS-10
PWS-10 to polski samolot myśliwski zaprojektowany przez inż. Aleksandra Grzędzielskiego i inż. Augusta Bobka-Zdaniewskiego, produkowany w Podlaskiej Wytwórni Samolotów. Był to pierwszy seryjnie produkowany polski samolot myśliwski.
Historia
PWS-10 powstał w celu zastąpienia przestarzałych myśliwców Blériot-SPAD S.61C1. Nowa konstrukcja charakteryzowała się mocniejszą budową, co zwiększało bezpieczeństwo lotów. Mimo to, samolot miał swoje wady – był stosunkowo ciężki i wykazywał słabe właściwości w akrobacjach, co ograniczało jego skuteczność jako maszyny myśliwskiej. Używany był w eskadrach myśliwskich w latach 1932–1933, aż do wprowadzenia modelu PZL P.7.
Na bazie PWS-10 powstała wersja rozwojowa PWS-10M1, w której zmieniono konstrukcję podwozia oraz poprawiono system chłodzenia silnika. Mimo pozytywnej oceny prototypu, dalsze prace rozwojowe zostały porzucone z powodu niskich osiągów i wprowadzenia do służby samolotów P.7.
Konstrukcja
PWS-10 jest jednomiejscowym górnopłatem o konstrukcji metalowo-drewnianej. Posiada dwudźwigarowe skrzydło pokryte płótnem oraz kadłub kratownicowy wykonany z rur stalowych. Podwozie jest dwugoleniowe z tylną płozą ogonową. Napędzany jest 12-cylindrowym silnikiem Lorraine-Dietrich LD-12Eb, który napędza dwułopatowe śmigło.
Dane techniczne
- Rozpiętość: 11,00 m
- Długość: 7,70 m
- Wysokość: 2,90 m
- Masa własna: 1 120 kg
- Masa startowa: 1 500 kg
- Prędkość maksymalna: 240 km/h
- Pułap: 5 900 m
- Zasięg: 520 km
- Uzbrojenie: 2 karabiny maszynowe Vickers kal. 7,92 mm
Użytkownicy
Samolot był używany przez Polskę i Hiszpanię.
Bibliografia
Kategoria: Polskie samoloty myśliwskie okresu międzywojennego.
„`