Reklama
Dzisiaj jest 9 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

Pt47


|grafika = Pt47-65 Wolsztyn 05.16 111.JPG
|opis grafiki = Pt47-65 w Parowozowni Wolsztyn (2016)
|inne oznaczenia =
|producent = Fablok Chrzanów
HCP Poznań
|lata budowy = 1948–1951
|układ osi = 1’D1’
|masa pustego parowozu = 97 t
|masa służbowa = 103 t
|masa przyczepna =
|długość =
|długość z tendrem = 23 835 mm
|szerokość = 3070 mm
|wysokość = 4570 mm
|rozstaw osi skrajnych = 12 200 mm
|średnica kół napędnych = 1850 mm
|średnica kół tocznych = przód: 1000 mm
tył: 1200 mm
|trakcja = parowa
|typ tendra = 33D74-42
(od 2016),poprzednio 33D48
|ciśnienie kotła = 15 at
|powierzchnia kotła = 239,2 m²
|powierzchnia przegrzewacza = 99 m²
|powierzchnia rusztu = 4,5 m²
|średnica cylindra = 630 mm
|skok tłoka = 700 mm
|pojemność skrzyni węglowej =
|pojemność skrzyni wodnej =
|moc znamionowa = 1200 kW
|siła pociągowa = 135 kN
|prędkość konstrukcyjna = 110 km/h
|maksymalna prędkość eksploatacyjna =
|nacisk osi =
|rozstaw szyn =
|minimalny promień łuku =
|commons = Category:PKP class Pt47
}}
Pt47 – parowóz pośpieszny polskiej konstrukcji produkowany w latach 1948–1951 dla Polskich Kolei Państwowych.

Reklama

Historia

Po II wojnie światowej PKP potrzebowały parowozów do ciężkich dalekobieżnych pociągów pasażerskich. Przy projektowaniu lokomotywy pasażerskiej wykorzystano projekt przedwojennego parowozu serii Pt31. Wprowadzono liczne zmiany konstrukcyjne przy tych samych zasadniczych wymiarach podwozia, układu napędowego i proporcjach kotła. Pierwszy parowóz Pt47 wyprodukowany w Chrzanowie został przekazany 18 sierpnia 1948 roku. Pierwszy parowóz Pt47 wyprodukowany w Poznaniu został przekazany 14 grudnia 1948 roku. W Chrzanowie wyprodukowano 120 lokomotyw (o numerach 1–100 i 161–180), natomiast w Poznaniu wyprodukowano 60 lokomotyw (o numerach 101–160). Ostatni parowóz 25 stycznia 1952 roku przekazano do parowozowni Białystok. Pierwsze maszyny przekazywano do parowozowni Łódź Kaliska, Poznań Osobowy i Wrocław Główny. Następnie stacjonowały w Ostrowie, Warszawie Zachodniej, Piotrkowie, Słupsku, Krakowie i wielu innych. Lokomotywy eksploatowano w ciężkim ruchu pasażerskim na wszystkich liniach głównych. Dodatkowo parowozy prowadziły pociągi towarowe oraz lokalne pociągi osobowe. Pozostały w użyciu do lat 80. XX w. Jedynym sprawnym parowozem jest Pt47-65 zachowany w parowozowni Wolsztyn. Parowóz jest wyposażony w tender typu 34D74-42, który otrzymał podczas naprawy głównej przeprowadzanej w Chabówce w latach 2012–2016.

Konstrukcja

W parowozach zamontowano kotły dostarczane z sosnowieckiej firmy Babcock-Zieleniewski. Do parowozów dołączano początkowo przebudowane poniemieckie tendry 2’2’T34 przystosowane do zamkniętej budki z podwyższoną skrzynią węglową, oznaczone serią 34D48 (wykonano ich 91)
.
}}

Reklama

Linki zewnętrzne

* [http://www.parowozy.net/index.php?p=pt47&r=p Opis ze strony www.parowozy.net]
* [http://www.parowozy.com.pl/pt47.htm Opis ze strony www.parowozy.com.pl]
* [http://pojazdy.moontech.pl/?p=1046 Pojazdy Komunikacji – Parowóz Pt 47]
* [https://35mm.online/vod/dokument/parowoz-pt-47 Parowóz Pt 47 – film dokumentalny]
Kategoria:Parowozy PKP
Kategoria:Tabor kolejowy produkowany przez Fablok
Kategoria:Tabor kolejowy produkowany przez H. Cegielski – Poznań
Kategoria:Parowozy o układzie osi 1D1
Kategoria:Hasła kanonu polskiej Wikipedii

Reklama
Reklama