Przystanek Osobowy Gdańsk Zaspa
Przystanek osobowy Gdańsk Zaspa, wybudowany w 1936 roku w stylu modernistycznym, obsługuje pasażerów na linii kolejowej. Jest to miejsce, gdzie zatrzymują się pociągi pasażerskie zgodnie z rozkładem jazdy, z wyjątkiem postojów technicznych i pracowniczych.
Wyposażenie Przystanku
Na przystanku znajdują się perony, a czasami również wiata lub budynek z poczekalnią i kasą biletową. W zależności od typu linii, przystanek może mieć jeden lub dwa perony:
- Jednotorowa: zazwyczaj jeden peron
- Dwutorowa: dwa perony boczne lub jeden wyspowy
Na przystankach osobowych nie przypisuje się semaforów, choć mogą występować semafory samoczynnej blokady liniowej lub semafory dla sąsiednich stacji. Pociągi zatrzymują się na torach szlakowych.
Oznakowanie Przystanku
W Polsce przystanki osobowe oznaczane są wskaźnikiem W 16, który informuje maszynistę o zbliżającym się przystanku. Przy końcu peronu znajduje się wskaźnik W 4, sygnalizujący miejsce zatrzymania pociągu.
Inne Punkty na Szlaku
Przystanek osobowy może być zorganizowany w sąsiedztwie innych punktów na szlaku, takich jak:
- Ładownia
- Mijanka
- Nastawnia dysponująca
- Posterunki odstępowe i odgałęźne
- Grupa torów towarowych
- Stacja handlowa
Wszystkie te elementy tworzą spójną całość, a przystanek osobowy może być również ustanowiony na stacji zamkniętej dla ruchu technicznego, oznaczanej jako „ładownia i przystanek osobowy” lub „stacja zamknięta”. Ponadto, na stacjach zlikwidowanych mogą funkcjonować przystanki osobowe, zazwyczaj oznaczane jako „przystanek osobowy” lub „stacja zlikwidowana”.
Kolejowa Komunikacja Autobusowa
Na liniach, gdzie stosuje się wyłącznie kolejową komunikację autobusową, istnieją również „przystanki osobowe w kolejowej komunikacji autobusowej”.