Przymus transportowy w brydżu
Przymus transportowy to sytuacja w brydżu, w której rozgrywający dysponuje odpowiednimi kartami do zdobycia lew, ale brakuje mu możliwości ich zrealizowania. Oznacza to, że rozgrywający nie może zagrać wszystkich lew w sposób optymalny z powodu ograniczonej komunikacji między kartami w ręku a kartami na stole.
Przykład przymusu transportowego
Rozważmy sytuację, w której rozgrywający ma trzy lewy do zdobycia: as i król pik oraz siódemkę trefl. Mimo to, nie może ich zagrać, ponieważ przejęcie króla pik asem spowoduje, że figura pik w ręce obrońcy E zostanie wzmocniona. Rozgrywający decyduje się zagrać siódemkę trefl z ręki, a następnie wyrzuca małego kiera ze stołu. W tym momencie E staje przed dylematem.
- Jeśli E wyrzuci pika, rozgrywający przejmie króla pik w stole.
- Jeśli E zagra kiera, rozgrywający zagra króla pik z ręki, co pozwoli mu na kontynuację rozgrywki, a E zmuszony będzie zagrać ostatniego pika.
Terminologia i znaczenie
Termin „przymus transportowy” w angielskim określany jest jako stepping stone, co dosłownie oznacza „odskocznia”. Nazwa ta odnosi się do sytuacji, w której ręka gracza E działa jako „odskocznia” do osiągnięcia celu, a rozgrywający wykorzystuje tę okoliczność do zdobycia lew.
Warto zauważyć, że podstawowa zasada przymusu transportowego działa niezależnie od tego, która para graczy pełni rolę obrońców.