Przewód jezdny (drut jezdny profilowany)
Przewód jezdny, znany także jako drut jezdny profilowany (djp), stanowi kluczowy element elektrycznej sieci trakcyjnej. Jest to przewód elektryczny zawieszony nad torami kolejowymi, tramwajowymi lub trasami trolejbusów, który zasilają pojazdy elektryczne poprzez odbierak prądu.
Materiał i konstrukcja
Przewód jezdny wykonany jest z materiału o dobrej przewodności elektrycznej, najczęściej z miedzi, z dodatkami srebra lub magnezu. Jego przekrój jest zbliżony do cyfry 8, co umożliwia współpracę z pantografem. W jego środkowej części znajduje się przewężenie, które służy do mocowania zacisków, łączących przewód z wieszakami, a te z kolei z liną nośną.
Standardy w Polsce
- W PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. stosuje się przewody o przekroju 100 mm² lub 150 mm².
- Na torach szlakowych oraz głównych torach stacji używa się dwóch równoległych przewodów nad jednym torem.
Elastyczność i zastosowanie
Ze względu na rozszerzalność temperaturową, przewód jezdny nie jest mocowany na sztywno w każdym punkcie podwieszenia. Dodatkowo, istnieją systemy zasilania, w których przewód jezdny umieszczany jest obok toru (sieć boczna), co umożliwia korzystanie z odbieraka umieszczonego na bocznej ścianie pojazdu. Takie rozwiązanie jest stosowane m.in. w przypadku, gdy konieczny jest dostęp do pojazdów z góry, jak ma to miejsce na kolejach górniczych.