Przekładnia rowerowa
Przekładnia rowerowa, znana również jako przerzutka przednia, jest kluczowym elementem układu napędowego roweru. Jej głównym zadaniem jest umożliwienie zmiany przełożeń poprzez przeskakiwanie łańcucha pomiędzy różnymi zębatkami. Przekładnia ta jest zawsze montowana na zewnątrz supportu, co odróżnia ją od przerzutki tylnej.
Konstrukcja i typy przekładni
Przekładnia składa się z ramienia sterującego oraz prowadnicy łańcucha, mocowanej do rury podsiodłowej lub tulei supportowej. Ramię ma jedną lub kilka sprężyn, które wymuszają ruch prowadnicy w kierunku ramy, a linka z manetki powoduje ruch w przeciwną stronę.
Wyróżniamy dwa podstawowe rodzaje ramion przekładni:
- Ramię dolnego ciągu: obejma znajduje się poniżej prowadnicy.
- Ramię górnego ciągu: obejma jest powyżej lub równolegle do prowadnicy.
Linka może być doprowadzana z góry lub z dołu, niezależnie od konstrukcji ramienia. Na rynku dostępne są cztery rodzaje przekładni w zależności od konfiguracji linki.
Prowadnica wykonana jest zazwyczaj z blachy stalowej, a w droższych modelach z aluminium, włókna węglowego lub stopów tytanu. Jej kształt ma istotny wpływ na efektywność działania przekładni.
Indeksowanie przekładni
W przeszłości przekładnie działały w trybie ciągłym, co wymagało synchronizacji manetki przy każdej zmianie biegów. Obecnie większość przekładni, nawet tańszych, pracuje w trybie indeksowym, co pozwala na automatyczne przeskakiwanie zębatek. Standardem w branży jest, że 1 mm zmiany długości linki powoduje 2 mm ruchu prowadnicy, co zapewnia kompatybilność manetek i przekładni.
Montowanie i regulacja przekładni
Montowanie przekładni wymaga precyzyjnego ustawienia. Należy przykręcić ją równolegle do zębatek i w odpowiedniej odległości od największej zębatki. Zazwyczaj powinno to być 2-3 mm dla droższych modeli i 5-10 mm dla tańszych. Ważne, aby montaż odbywał się przy zdjętym łańcuchu, a dalsza regulacja przebiega jak w przypadku przerzutki tylnej.