Przedszkole
Przedszkole to instytucja opiekuńczo-wychowawcza dla dzieci w wieku od 3 lat (w Polsce w szczególnych przypadkach od 2) do rozpoczęcia obowiązku szkolnego.
Historia przedszkoli
Przedszkola wywodzą się z ochronek, które powstały w XVIII wieku we Francji jako instytucje filantropijne dla ubogich dzieci. W XIX wieku w Europie zainicjowano ruch ogródków dziecięcych, nazwanych „freblówkami” od nazwiska Friedrich Fröbela, który kładł nacisk na wychowanie i kształcenie dzieci. Rozwój pedagogiki przedszkolnej był kontynuowany przez Ovide’a Decroly’ego i Marię Montessori.
Początki przedszkoli w Polsce
Pierwsze przedszkole w Polsce powstało w 1836 roku w Warszawie. Ustawa z 1932 roku wprowadziła jednolitą definicję przedszkola dla dzieci od 3 lat. Organizacja i finansowanie przedszkoli spoczywały na samorządach oraz organizacjach społecznych.
Przedszkola w Polsce Ludowej
Po II wojnie światowej przedszkola stały się częścią systemu wychowania socjalistycznego. Ministerstwo Oświaty wprowadziło selekcję społeczną w rekrutacji, preferując dzieci robotników i chłopów. Dzieci z rodzin inteligenckich miały ograniczone możliwości przyjęcia do przedszkoli.
Cele i zadania przedszkola
Cele przedszkola są określone w aktach prawnych i obejmują:
- kształtowanie umiejętności społecznych i komunikacyjnych;
- rozwijanie umiejętności samoobsługowych i nawyków higienicznych;
- wspomaganie rozwoju mowy i czynności intelektualnych;
- promowanie zdrowego stylu życia i sprawności fizycznej;
- uczenie dbania o bezpieczeństwo;
- w wychowanie przez sztukę;
- wspomaganie rozwoju matematycznego;
- kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania;
- wychowanie obywatelskie i patriotyczne.
Ukończenie przedszkola
Rodzice dzieci, które ukończyły roczne przygotowanie przedszkolne, otrzymują informację o dojrzałości szkolnej dziecka, co pomaga w podjęciu decyzji o ewentualnym odroczeniu obowiązku szkolnego.