Promocja Dodatkowa
Promocja dodatkowa, znana także jako promocja uzupełniająca, obejmuje różnorodne działania promocyjne, które nie mieszczą się w standardowych kategoriach promocji. Można ją podzielić na trzy główne typy.
Typy Promocji Dodatkowej
- Promocja konsumencka: Skierowana bezpośrednio do konsumentów, jej elementy to:
- Obniżki cen
- Bezpłatne próbki towarów
- Kupony rabatowe
- Premie od zakupu (np. dodatki w postaci upominków)
- Znaczki handlowe (np. programy lojalnościowe związane z zbieraniem znaczków)
- Konkursy, loterie i gry
- Promocja wewnętrzna: Ukierunkowana na personel firmy, obejmuje:
- System wynagrodzeń
- Premie dla pracowników
- Promocja adresowana do pośredników: Skierowana do agentów i dystrybutorów, zawiera:
- Zmienną cenę
- Rabaty
- Premie od sprzedaży (stosowane w przypadku trudnych produktów)
Promocje dodatkowe są istotnym elementem strategii marketingowych, mającym na celu zwiększenie sprzedaży oraz motywację zarówno konsumentów, jak i pracowników oraz pośredników.