Reklama
Dzisiaj jest 10 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

Projekt Lutostańskiego

Projekt Lutostańskiego

Projekt dotyczący osobowego prawa małżeńskiego w Polsce, opracowany przez Karola Lutostańskiego w 1931 roku, miał na celu uregulowanie kwestii małżeńskich w oparciu o nowoczesne zasady. Mimo że projekt był zgodny z ustawą, nigdy nie trafił pod obrady Sejmu II Rzeczypospolitej z powodu silnego sprzeciwu Kościoła katolickiego.

Reklama

Przebieg prac

Utworzenie podkomisji pod kierunkiem Lutostańskiego wynikało z potrzeby ujednolicenia prawa cywilnego w Polsce, gdzie obowiązywało pięć różnych kodeksów. W 1920 roku Władysław Leopold Jaworski, pierwszy referent Komisji Kodyfikacyjnej, zaproponował projekt oparty na austriackim kodeksie, który umożliwiał rozwody i wybór formy małżeństwa. Jednakże, ze względu na opór Kościoła, Jaworski wycofał się z prac. W 1924 roku Lutostański wznowił prace, a projekt został ostatecznie uchwalony 4 października 1927 roku.

Założenia i treść

Projekt Lutostańskiego zakładał:

Reklama
  • Bezpośrednią relację obywatela z państwem, niezwiązaną z prawem wyznaniowym.
  • Wprowadzenie świeckich urzędów stanu cywilnego oraz możliwość rozwodów.
  • Równouprawnienie małżonków oraz możliwość regulacji majątkowych stosunków na podstawie umowy.

W przypadku rozwodu, każdy z małżonków miał zatrzymać połowę wspólnego majątku, niezależnie od wkładów.

Odbiór

Projekt spotkał się z silnym oporem ze strony Kościoła katolickiego, który sprzeciwiał się laicyzacji małżeństwa. Prymas Hlond krytykował projekt, porównując go do ustawodawstwa bolszewickiego. W obronie projektu stanęli niektórzy intelektualiści, jednak rząd Prystora zrezygnował z jego wniesienia pod obrady parlamentu.

Nawiązania

Choć projekt został porzucony, jego założenia posłużyły jako podstawa do redakcji dekretu prezydenckiego „Prawo małżeńskie” w 1945 roku oraz do prac nad ujednoliceniem prawa małżeńskiego w Polsce Ludowej. W 1956 roku powołano nową Komisję Kodyfikacyjną, kontynuującą prace nad tym zagadnieniem.

Reklama
Reklama