Dzisiaj jest 18 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł

Prędkość ekonomiczna

Prędkość ekonomiczna

Prędkość ekonomiczna odnosi się do prędkości, która pozwala na przebycie najdłuższej trasy przy minimalnym koszcie. Aby właściwie zdefiniować prędkość ekonomiczną, istotne są dwa elementy:

  • przestrzeń, w której się poruszamy oraz tor ruchu,
  • funkcja kosztu.

Rozwiązanie tego problemu polega na znalezieniu prędkości vec v w zależności od vec r, tak aby koszt całkowity K_C był jak najmniejszy. Przestrzeń, w której dokonujemy pomiarów, może mieć różnorodne formy, nie ograniczając się jedynie do trójwymiarowej przestrzeni kartezjańskiej.

Wzór na całkowity koszt opisuje się jako:

K_C = int_L C(vec r,vec v) vec r cdot vec{ds},
gdzie:

  • C(vec r,vec v) – funkcja kosztu, która może zależeć od różnych parametrów, np. od przyspieszenia,
  • L – tor ruchu,
  • K_C – całkowity koszt.

Przykłady zastosowań

Optymalizacja prędkości ekonomicznej jest istotna w różnych dziedzinach transportu, w tym:

  • samolotów pasażerskich,
  • samochodów,
  • pojazdów nawodnych,
  • pojazdów podwodnych.

W tych przypadkach koszty są ściśle związane z oporami środowiskowymi oraz czasem podróży, co czyni prędkość ekonomiczną kluczowym czynnikiem w planowaniu i eksploatacji środków transportu.