Dzisiaj jest 23 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł

Powrót syna marnotrawnego (obraz Rembrandta)

Powrót syna marnotrawnego Rembrandta

„Powrót syna marnotrawnego” to ostatnie dzieło Rembrandta, namalowane na przełomie lat 60. XVII wieku, często datowane na 1660, 1662 lub 1668 rok. Obraz powstał w kontekście osobistych tragedii artysty, w tym śmierci jego syna Tytusa. Obecnie znajduje się w Państwowym Muzeum Ermitażu w Petersburgu i został wykonany techniką olejną na płótnie.

Opis obrazu

Dzieło jest przykładem realistycznego stylu, pełnego psychologicznej głębi oraz duchowości. Rembrandt mistrzowsko operuje światłem i cieniem, co nadaje obrazowi niezwykłą atmosferę.

Na pierwszym planie widzimy postacie marnotrawnego syna i ojca. Syn, ubrany w brudne i strzępiaste odzienie, ma ogoloną głowę i rany, które symbolizują jego cierpienie. Jego bosa stopa, dotykająca ziemi, wyraża uniżoność i szacunek wobec ojca.

Postać ojca emanuje uczuciem wybaczenia. Jego dłonie są kontrastowe – jedna jest twarda i spracowana, druga smukła i delikatna, co może sugerować różnorodność w relacjach rodzinnych. Ubranie ojca, choć ubogie, jest starannie skomponowane, co podkreśla jego dostojeństwo.

W tle obrazu znajduje się wierny syn, który pozostał z ojcem. Jego bogate ubranie i zdziwiona mina pokazują rozczarowanie wobec reakcji ojca na powrót marnotrawnego syna, który roztrwonił otrzymane bogactwa.

Na obrazie pojawiają się również tajemnicze twarze sług w półmroku, co budzi spekulacje na temat ewentualnych poprawek dokonanych przez innego artystę.

Rembrandt podejmował temat powrotu syna marnotrawnego w rysunkach już trzydzieści lat wcześniej, co świadczy o jego długotrwałym zainteresowaniu tym motywem.