Power-upy w grach komputerowych
Power-upy to obiekty w grach komputerowych, które po zebraniu przez gracza zapewniają różnorodne umiejętności lub wpływają na otoczenie. W przeciwieństwie do przedmiotów, ich działanie jest zazwyczaj natychmiastowe, a ich graficzna reprezentacja wyróżnia się wśród innych elementów, często przybierając formę kolorowych symboli lub liter.
Działanie power-upów
Głównym celem power-upów jest ułatwienie graczowi osiągnięcia zamierzonych celów. Zazwyczaj mają one ograniczony czas działania i mogą oferować:
- niewidzialność
- nieśmiertelność
- niszczenie przeciwników
- spowolnienie czasu
W niektórych grach power-upy mogą również szkodliwie wpływać na przeciwników, na przykład poprzez ich spowolnienie. Dodatkowo, zdobycie power-upu często wiąże się z przyznaniem dodatkowych punktów lub wydłużeniem czasu gry w tytułach z ograniczeniem czasowym.
Power-upy w różnych typach gier
Power-upy najczęściej występują w grach zręcznościowych, gdzie mogą być przedstawione jako małe, świecące obiekty. W grach typu FPP i TPP, power-upy obejmują apteczki, pancerze, amunicję oraz zdolności specjalne, takie jak widzenie w ciemności czy przyspieszenie. W grach wyścigowych mogą przyjmować formę dodatkowego paliwa, tymczasowego zwiększenia wydajności pojazdu, a także broni, jak w przypadku Mario Kart.
Niektóre znane power-upy to:
- czerwony grzyb oraz „gwiazdki” z Super Mario Bros.
- quad z gry Quake (oznaczający poczwórne obrażenia)
W polskim języku potocznie używa się określeń dopalacz lub dopałka, jednak nie ma oficjalnego polskiego odpowiednika w słownikach czy encyklopediach.
Kategoria: Terminologia gier komputerowych