„`html
Pancernik Potiomkin
Kniaź Potiomkin-Tawriczeskij to rosyjski pancernik, który stał się symbolem rewolucji 1905 roku. Okręt, będący przeddrednotem, został zbudowany w Mikołajowie i wszedł do służby w 1904 roku.
Służba i bunt załogi
Potiomkin był okrętem Floty Czarnomorskiej. W 1905 roku, w atmosferze napięć rewolucyjnych, załoga okrętu, pod wodzą podoficera Grigorija Wakulenczuka, zbuntowała się przeciwko dowództwu. Powodem buntu była odmowa spożycia zepsutego jedzenia oraz groźba represji. W wyniku zamachów zginął dowódca, a okręt przystał do strajkującego Odessy.
Udział w I wojnie światowej
Potiomkin brał udział w działaniach I wojny światowej na Morzu Czarnym, w tym w potyczkach z niemieckimi okrętami. W 1915 roku odegrał kluczową rolę w bitwie pod Bosforem. W 1917 roku został przemianowany na „Boriec za swobodu” i uczestniczył w walkach o władzę radziecką na Krymie.
Losy po rewolucji
W maju 1918 roku Potiomkin został zdobyty przez Niemców, a później przez białą Armię Ochotniczą. W 1919 roku, aby nie wpadł w ręce bolszewików, został wysadzony w powietrze przez Francuzów. Ostatecznie w 1923 roku okręt został złomowany.
Dane techniczne
- Prędkość: 16,7 węzłów
- Zasięg: 3600 Mm przy prędkości 10 węzłów
- Załoga: 731 ludzi
Uzbrojenie
- 4 działa 305 mm
- 16 dział 152 mm
- 14 dział 75 mm
- 4 działa 47 mm
- 5 wyrzutni torpedowych
Pancerz
- Pas pancerny: 203–229 mm
- Pokład: 38–76 mm
- Wieże: 254 mm
- Kazamaty: 127 mm
- Pomost bojowy: 229 mm
W kulturze
- Dramat Tadeusza Micińskiego z 1906 roku o buncie marynarzy.
- Film „Pancernik Potiomkin” w reżyserii Siergieja Eisensteina z 1925 roku.
„`