Dzisiaj jest 11 grudnia 2024 r.
Chcę dodać własny artykuł

Polskie Linie Oceaniczne

Polskie Linie Oceaniczne (PLO)

Polskie Linie Oceaniczne (PLO) to polskie przedsiębiorstwo żeglugowe z siedzibą w Gdyni, założone w 1951 roku w wyniku połączenia kilku spółek, w tym Gdynia-America Line i Żegluga Polska. PLO szybko się rozwijało, zwiększając flotę i zatrudnienie.

Rozwój i zmiany w PLO

W latach 60. tonaż statków PLO osiągnął 800 000 DWT, a w 70. latach wzrósł do około 1,2 mln DWT, z 176 statkami w flocie. W tym okresie przedsiębiorstwo zaczęło także przewozy kontenerowe oraz pozyskiwało nowoczesne jednostki z zagranicy. Mimo to, po wprowadzeniu stanu wojennego w 1981 roku, obroty PLO spadły, co doprowadziło do ograniczenia działalności i sprzedaży części floty.

Po 1989 roku, w wyniku zmian systemowych, PLO przeszło restrukturyzację, ograniczając zatrudnienie i działalność. W 1999 roku firma została przekształcona w spółkę akcyjną, zatrudniając około 3 tysięcy pracowników.

Aktualna działalność

Obecnie PLO składa się z 12 spółek-córek, z których najważniejsza to POL-Levant, zajmująca się usługami żeglugowymi na morzach Bałtyckim, Północnym i Śródziemnym. Pozostałe spółki zajmują się organizacją zaopatrzenia i rekrutacją załóg.

Wyróżnienia

W 1976 roku PLO otrzymało Order Sztandaru Pracy I klasy, co stanowiło uznanie dla osiągnięć firmy w dziedzinie żeglugi.

Schemat organizacyjny

W latach 70. i 80. PLO składało się z różnych zakładów, takich jak Zakład Linii Amerykańskich czy Zakład Kontenerowy. Po 1991 roku struktura organizacyjna zmieniała się, wprowadzając nowe spółki, takie jak Euroafrica i POL Levant.

Spółki zagraniczne PLO

  • Polascamar S.R.L., Genua (od 1977)
  • Poliberia S.L., Madryt (od 1969)
  • Pollines AB, Ystad
  • Transpol, Paryż

PLO odgrywa ważną rolę w polskiej gospodarce morskiej i kontynuuje swoją działalność na rynku żeglugowym, dostosowując się do zmieniających się warunków rynkowych.

Najnowsze aktualności: