Polskie Linie Oceaniczne (PLO)
Polskie Linie Oceaniczne (PLO) to polskie przedsiębiorstwo żeglugowe z siedzibą w Gdyni, założone w 1951 roku w wyniku połączenia kilku spółek, w tym Gdynia-America Line i Żegluga Polska. PLO szybko się rozwijało, zwiększając flotę i zatrudnienie.
Rozwój i zmiany w PLO
W latach 60. tonaż statków PLO osiągnął 800 000 DWT, a w 70. latach wzrósł do około 1,2 mln DWT, z 176 statkami w flocie. W tym okresie przedsiębiorstwo zaczęło także przewozy kontenerowe oraz pozyskiwało nowoczesne jednostki z zagranicy. Mimo to, po wprowadzeniu stanu wojennego w 1981 roku, obroty PLO spadły, co doprowadziło do ograniczenia działalności i sprzedaży części floty.
Po 1989 roku, w wyniku zmian systemowych, PLO przeszło restrukturyzację, ograniczając zatrudnienie i działalność. W 1999 roku firma została przekształcona w spółkę akcyjną, zatrudniając około 3 tysięcy pracowników.
Aktualna działalność
Obecnie PLO składa się z 12 spółek-córek, z których najważniejsza to POL-Levant, zajmująca się usługami żeglugowymi na morzach Bałtyckim, Północnym i Śródziemnym. Pozostałe spółki zajmują się organizacją zaopatrzenia i rekrutacją załóg.
Wyróżnienia
W 1976 roku PLO otrzymało Order Sztandaru Pracy I klasy, co stanowiło uznanie dla osiągnięć firmy w dziedzinie żeglugi.
Schemat organizacyjny
W latach 70. i 80. PLO składało się z różnych zakładów, takich jak Zakład Linii Amerykańskich czy Zakład Kontenerowy. Po 1991 roku struktura organizacyjna zmieniała się, wprowadzając nowe spółki, takie jak Euroafrica i POL Levant.
Spółki zagraniczne PLO
- Polascamar S.R.L., Genua (od 1977)
- Poliberia S.L., Madryt (od 1969)
- Pollines AB, Ystad
- Transpol, Paryż
PLO odgrywa ważną rolę w polskiej gospodarce morskiej i kontynuuje swoją działalność na rynku żeglugowym, dostosowując się do zmieniających się warunków rynkowych.