„`html
Polski Fiat 508/518
Polski Fiat 508/518 to lekki, kołowy pojazd terenowy z okresu międzywojennego, stworzony przez Państwowe Zakłady Inżynierii (PZInż). Prototyp pojazdu powstał w latach 1935-1936, a produkcja rozpoczęła się w 1937 roku. Pojazd miał za zadanie głównie holowanie armat przeciwpancernych wz. 36 oraz transport amunicji i personelu.
Historia i konstrukcja
Prototyp oparty był na elementach samochodów Polski Fiat 508 i 518. Po wprowadzeniu niezbędnych poprawek, które przeprowadzono pod nadzorem inż. Mieczysława Skwierczyńskiego, rozpoczęto produkcję. Pojazd charakteryzował się silnikiem FIAT 108 o pojemności 995 cm³ i mocy 24 KM, a także mechaniczną transmisją.
Warianty
Polski Fiat 508/518 występował w różnych wersjach, w tym:
- PZInż 302 – ciągnik artyleryjski z otwartym nadwoziem, przeznaczony do holowania armat Bofors wz. 36 oraz transportu pięciu żołnierzy i 80 naboi.
- Warianty transportowe – z nadwoziem furgonowym.
- Warianty dla oddziałów łączności – przystosowane do transportu radiostacji.
- Warianty dla kompanii ciężkich karabinów maszynowych – do przewożenia ckm-ów wz. 30 oraz prowadzenia ognia z zamocowanego karabinu.
Użytkowanie
Pojazdy te były używane w różnych jednostkach Wojska Polskiego, w tym w artylerii przeciwlotniczej i przeciwpancernej, a także w oddziałach kawalerii, piechoty i saperów. Po klęsce kampanii wrześniowej, część Fiatów 508/518 została przejęta przez Niemców i włączona do Wehrmachtu.
Specyfikacja techniczna
Wymiary:
Długość: 3540 mm
Szerokość: 1580 mm
Wysokość: 1460 mm
Prześwit: 320 mm
Masa: około 950 kg
Prędkość maksymalna: 65 km/h (55 km/h przy holowaniu).
Podsumowanie
Polski Fiat 508/518 to znaczący pojazd w historii polskiej motoryzacji wojskowej, łączący funkcjonalność z prostą konstrukcją. Jego różnorodne wersje umożliwiały wszechstronne wykorzystanie w armii przed II wojną światową.
Bibliografia
- PZInż 302
- Kategoria: Samochody PZInż
- Kategoria: Polskie samochody wojskowe
- Kategoria: Samochody z lat 30.
„`