Pociąg w transporcie kolejowym
Pociąg to zestaw wagonów z lokomotywą lub wagonem silnikowym, poruszający się po torach. Jego podstawowym celem jest przewóz osób oraz towarów. W transporcie drogowym pociąg drogowym jest zestawem pojazdu z przyczepą. Historycznie termin „pociąg” odnosił się także do tramwajów.
Ruch kolejowy
Ruch kolejowy w Polsce odbywa się na podstawie rozkładu jazdy, który przygotowują Polskie Linie Kolejowe. Rozkład uwzględnia cechy techniczne taboru oraz linii kolejowej. Każdy pociąg ma unikalny numer, który umożliwia jego identyfikację.
Obsługa pociągów
Pociągi obsługiwane są przez wykwalifikowaną drużynę pociągową, która składa się z:
- Drużyna trakcyjna: maszynista i pomocnik, odpowiedzialni za prowadzenie pociągu i przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa.
- Drużyna konduktorska: kierownik pociągu i konduktorzy, dbający o bezpieczeństwo pasażerów i obsługę.
Historia pociągów
Pierwsze pociągi, napędzane siłą zwierząt, pojawiły się w zakładach przemysłowych. Regularny ruch kolejowy rozpoczął się w 1825 roku w Anglii. W Polsce pierwszy pociąg pasażerski przejechał trasę Wrocław Główny – Oława w 1842 roku. Od tego czasu pociągi przechodziły wiele innowacji, w tym elektryfikację i wprowadzenie szybkich kolei.
Rodzaje pociągów
Pociągi dzielą się na:
- Pasażerskie: do przewozu osób i bagażu.
- Towarowe: do przewozu ładunków, w tym masowych.
- Mieszane: łączące przewóz osób i towarów.
- Służbowe: do zadań technicznych i konserwacyjnych.
Pociągi pasażerskie w Polsce
W Polsce regularne przewozy osób prowadzą m.in. PKP Intercity, POLREGIO oraz Koleje Mazowieckie.
Pociągi towarowe
Pociągi towarowe składają się z lokomotywy i wagonów, a ich długość zależy od parametrów technicznych linii kolejowej. Zasadniczo nie włącza się do nich wagonów osobowych.
Pociągi służbowe
Pociągi te realizują specjalne zadania techniczne, takie jak konserwacja infrastruktury. Pociąg ratunkowy to jedyny skład, który może być uruchomiony bez rozkładu jazdy.
Nazwy pociągów
Pociągi często mają nazwy marketingowe, co zwiększa ich rozpoznawalność. Nazwy mogą pochodzić od geograficznych lokalizacji, postaci historycznych czy zawodów.
Bibliografia
- Ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 18 lipca 2005 r. w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji
- Ir-1 Instrukcja o prowadzeniu ruchu pociągów – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.