Plan Lotu
Plan lotu (ang. flight plan) to dokument zawierający informacje o zamierzonym locie statku powietrznego, składany przez pilota lub operatora do organów kontroli ruchu lotniczego. Wymaga się jego przedłożenia najpóźniej na godzinę przed planowanym wylotem, a w przypadku lotów podlegających wstępnym procedurom – trzy godziny przed odlotem.
Składanie Planu Lotu
Plan lotu musi być złożony przed każdym lotem, w szczególności w następujących przypadkach:
- Lot z zapewnioną służbą kontroli ruchu lotniczego
- Lot IFR w przestrzeni niekontrolowanej
- Lot VFR w przestrzeni niekontrolowanej, gdy zapewniona jest służba informacji powietrznej
- Lot w obszarze strefy identyfikacji obrony powietrznej
- Lot z przekroczeniem granicy państwowej (z wyjątkiem strefy Schengen)
Treść Planu Lotu
Plan lotu powinien zawierać następujące informacje:
- Znaki rozpoznawcze statku powietrznego
- Rodzaj lotu i przepisy wykonywania
- Liczba i typ statku powietrznego
- Wyposażenie wymagane dla lotów kontrolowanych
- Lotnisko odlotu
- Przewidywany czas odblokowania
- Prędkość przelotowa
- Poziom przelotu
- Trasa zamierzonego lotu
- Lotnisko docelowe i przewidywany czas przelotu
- Lotnisko zapasowe
- Zapasy paliwa
- Liczba osób na pokładzie
- Wyposażenie na wypadek zagrożenia
- Inne istotne informacje
Zmiany w Planie Lotu
Wszelkie zmiany w planie lotu powinny być zgłaszane jak najszybciej odpowiednim organom. Dotyczy to zwłaszcza zmian dotyczących zapasu paliwa lub liczby osób na pokładzie.
Niezamierzone Zmiany Planu Lotu
W przypadku nieumyślnego odstąpienia od planu lotu, dowódca statku powietrznego powinien:
- Natychmiast wrócić na wyznaczoną trasę
- Powiadomić organ o zmianach prędkości powietrznej
- Podać poprawiony czas przelotu, jeśli różnica przekracza trzy minuty
Zakończenie Planu Lotu
Meldunek o przylocie należy złożyć niezwłocznie po lądowaniu. Jeśli plan był przedstawiony jedynie dla części lotu, odpowiedni meldunek o zakończeniu tej części również musi być przekazany.
Bibliografia
- Przepisy ruchu lotniczego PL-2