PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa (w skrócie PKP LHS, kolejowy identyfikator literowy – PKPLS) – polski przewoźnik kolejowy i zarządca infrastruktury linii kolejowej nr 65 z siedzibą w Zamościu.
Spółka powstała w 2000 w ramach reorganizacji struktur Polskich Kolei Państwowych, a 1 lipca 2001 rozpoczęła działalność. Przedsiębiorstwo oferuje towarowe przewozy kolejowe po zarządzanej linii i inne usługi związane z transportem ładunków. W 2015 przewoźnik w krajowym rynku przewozów towarowych osiągnął udział 4,30% według przewiezionej masy towarów (4. wynik w kraju) oraz 6,24% według wykonanej pracy przewozowej (3. wynik w kraju).
PKP LHS jest własnością PKP oraz wchodzi w skład Grupy PKP.
Historia
Geneza
Jesienią 1974 rozpoczęto projektowanie linii kolejowej mającej połączyć Hrubieszów z Hutą Katowice. 30 lipca 1975 rozpoczął działalność Zarząd Linii Hrubieszów – Huta Katowice (w budowie) utworzony w ramach Wschodniej Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowych w Lublinie, a na przełomie lata i jesieni tego samego roku rozpoczęto prace budowlane.
30 listopada 1979 cała linia została oficjalnie otwarta. Nadano jej urzędową nazwę Linia Hutniczo-Siarkowa (LHS) i po rozpoczęciu jej eksploatacji została zlikwidowana jednolita dyrekcja podlegająca organizacyjnie Wschodniej DOKP. Zarząd nad linią przejęły wyodrębnione według podziału administracyjnego Wschodnia i Śląska DOKP, a w jej działaniach uczestniczyło kilka zakładów taboru, przewozów towarowych i pasażerskich oraz infrastruktury Polskich Kolei Państwowych odpowiednio na terytorium każdej z dyrekcji oraz obszarów działania każdego z tych zakładów.
Zakład Eksploatacji LHS
Na przełomie 1996 i 1997 w ramach struktur PKP rozpoczęto budowę jednolitego zakładu zajmującego się eksploatacją i utrzymaniem infrastruktury linii kolejowej nr 65 i decyzją kierownictwa Wschodniej DOKP powołano zespół pracowników z dawnych jednostek wykonawczych byłej dyrekcji LHS w Zamościu.
1 stycznia 1997 eksploatację linii rozpoczął Zakład Eksploatacji Linii Hutniczo-Siarkowej. Przejął on obiekty konieczne do użytkowania linii oraz operował w zakresie ruchowo-technicznym i handlowo-przewozowym na całej jej długości. Utrzymaniem infrastruktury linii kolejowej zajmowały się natomiast zakłady infrastruktury w Zamościu i Kielcach podległe Wschodniej DOKP.
1 maja 2000 wykonana dotychczas praca pozwoliła na powołanie jednostki PKP Zakład Eksploatacji Linii Hutniczo-Siarkowej, która zajmowała się kompleksową eksploatacją i utrzymaniem linii LHS.
PKP LHS
1 grudnia 2000 sporządzono założycielski akt notarialny spółki prawa handlowego. 12 maja 2001 przedsiębiorstwo otrzymało koncesję na wykonywanie kolejowych przewozów osób i rzeczy, a 29 czerwca 2001 na zarządzanie infrastrukturą linii kolejowej nr 65. 1 lipca 2001 PKP Zakład Eksploatacji Linii Hutniczo-Siarkowej przekształcono w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością o nazwie PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa (od 1994 linią nie transportowano siarki, dlatego słowo siarkowa zamieniono na szerokotorowa, by pozostawić historyczny skrót) i przedsiębiorstwo rozpoczęło działalność operacyjną. 20 listopada 2001 zostało ono wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego. Jego siedziba mieści się przy ul. Szczebrzeskiej 11 w Zamościu.
Ustawa o transporcie kolejowym z 28 marca 2003 narzucała na przewoźników kolejowych obowiązek uzyskania licencji na wykonywanie kolejowych przewozów rzeczy i osób, a na zarządców infrastruktury obowiązek posiadania świadectw bezpieczeństwa. 27 lutego 2004 PKP LHS uzyskała licencję przewozową wydaną przez Urząd Transportu Kolejowego.
W 2004, zgodnie z wcześniej zaplanowaną restrukturyzacją PKP, przedsiębiorstwo miało zostać sprywatyzowane. Ministerstwo Infrastruktury rozpoczęło rozmowy o powołaniu polsko-rosyjsko-ukraińskiej spółki odpowiedzialnej za kolejowe przewozy towarów z Dalekiego Wschodu do terminalu Sławków Południowy LHS. Planowano utworzyć ją do końca I kwartału 2005 i strona polska miała do niej wnieść aportem infrastrukturę linii LHS. Zatwierdzona 22 lutego 2005 przez Radę Ministrów „Strategia restrukturyzacji i prywatyzacji grupy PKP S.A.” zakładała sprzedaż spółki PKP LHS inwestorowi strategicznemu do 2007. Ostatecznie prywatyzacja ta nie została przeprowadzona z uwagi na sprzeciw związków zawodowych.
W 2005, a następnie na przełomie 2008/2009, nastąpiło znaczne zmniejszenie przewozów, co było wynikiem ograniczenia pracy Huty Katowice i dekoniunktury na światowym runku stali. Spowodowało to konieczność dywersyfikacji pracy spółki i ograniczenie udziału rudy żelaza w masie przewozowej z ponad 60% w 2009 do 48% w I półroczu 2011.
22 grudnia 2006 spółka otrzymała od UTK świadectwo bezpieczeństwa dla zarządcy infrastruktury kolejowej i przewoźnika kolejowego.
We wrześniu 2007 przedsiębiorstwo podpisało z PKP Cargo umowę o współpracy w przewozach międzynarodowych.
uruchomiony 1 grudnia 2008]]
19 sierpnia 2008 Agencja Rozwoju Przemysłu i Centrala Zaopatrzenia Hutnictwa oraz PKP i PKP LHS zawarły list intencyjny, w którym zadeklarowały chęć współpracy w zakresie intensyfikacji przewozów towarów, w szczególności pomiędzy Azją i Dalekim Wschodem a Europą przy wykorzystaniu linii LHS i Międzynarodowego Centrum Logistycznego. 1 września spółka uruchomiła swoje przedstawicielstwo handlowe w Katowicach. Jego działalność jest skupiona na województwie śląskim, małopolskim i dolnośląskim. Świadczy ono kompleksową obsługę klientów i pozyskuje nowych kontrahentów. 1 grudnia przedsiębiorstwo uruchomiło nowy, własny terminal przeładunkowy Szczebrzeszyn LHS.
W styczniu 2009 spółka otworzyła swoje przedstawicielstwo w Lublinie. 2 czerwca została podpisana umowa z Russkaja Trojka na intermodalny przewóz kontenerów o wielkości 720 TEU, 8 czerwca podczas VII Międzynarodowego Dnia Spedytora w Odessie podpisano list intencyjny z ukraińskim spedytorem Plaske i kazachskimi kolejami Kazakstan temyr żoły zobowiązujący podmioty do rozpoczęcia rozmów i negocjacji w celu nawiązania współpracy przy przewozach wykorzystujących potencjał przedsiębiorstw, natomiast 12 czerwca zawarto umowę z Plaske świadczącym na rzecz PKP LHS usługi spedycyjne w zakresie przewozów towarów w imporcie, eksporcie i tranzycie przez państwa WNP.
W 2010 przedsiębiorstwo podpisało z ArcelorMittal Poland 5-letni kontrakt na przewóz 23 mln t rudy żelaza. W połowie sierpnia tego samego roku, w związku z rozpoczęciem prywatyzacji spółek Grupy PKP, PKP przedstawiły propozycję zmian właścicielskich w PKP LHS polegających na włączeniu przedsiębiorstwa do grupy PKP Cargo. Ministerstwo Infrastruktury natomiast, w ramach projektu „Programu działań dla rozwoju transportu kolejowego do roku 2015”, zaproponowało prywatyzację PKP LHS z jednoczesnym przejęciem przez Skarb Państwa linii kolejowej nr 65 i uczynienie przedsiębiorstwa jedynie zarządcą infrastruktury tej linii. Pomysły te spotkały się ze sprzeciwami ze strony m.in. ekspertów branżowych, związków zawodowych i posłów. Pod koniec 2010 spółka podjęła działania w sprawie realizacji terminalu przeładunkowego na terenie zlikwidowanej cukrowni w Klemensowie, gdzie obecnie realizowane są przeładunki towarów masowych sypkich luzem, w sztukach i opakowaniach, w stałym oraz ciekłym stanie skupienia. 29 listopada LHS stała się udziałowcem przedsiębiorstwa Euroterminal Sławków. 31 grudnia przedsiębiorstwo otrzymało od UTK na okres 5 lat autoryzację bezpieczeństwa dla zarządcy infrastruktury kolejowej oraz certyfikat bezpieczeństwa dla przewoźnika kolejowego.
Na początku 2011 poinformowano, że planowana fuzja PKP Cargo i PKP LHS nie jest już rozważana. 3 marca spółka dołączyła do Railway Business Forum.
13 marca 2014 UTK nałożył na PKP LHS karę pieniężną za nieprawidłowości dotyczące oznakowania kontenera cysterny. 7 lipca weszła w życie poprawka w prawie unijnym dotycząca oddzielenia roli przewoźnika od zarządcy infrastruktury oraz rozpoczęto procedurę legislacyjną wersji projektu ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym i ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Związki zawodowe PKP LHS nie zgadzały się na podział spółki i napisały list otwarty do premier Ewy Kopacz, a także wysłały swoje stanowisko m.in. ministrom Januszowi Piechocińskiemu i Marii Wasiak.
Od 5 maja do 23 czerwca 2015 spółka testowała lokomotywę TE33A-9999. W ostatnim tygodniu testów pojazd poprowadził najdłuższy i najcięższy pociąg w historii przewoźnika, a także najdłuższy i najcięższy pociąg prowadzony jednym spalinowozem sześcioosiowym w Europie. Skład liczył 75 wagonów o łącznej długości 1107 m i masie brutto 6062 t.
Pod koniec kwietnia 2016 Parlament Europejski zdecydował o wyłączeniu PKP LHS z zapisu IV Pakietu Kolejowego, dzięki czemu przedsiębiorstwo będzie mogło zachować pełnione funkcje zarządcy infrastruktury i przewoźnika kolejowego.
Przedsiębiorstwo planuje realizację inwestycji, mających na celu poprawę przepustowości i zdolności przewozowych linii poprzez budowę nowych, długich mijanek oraz rozbudowę układów torowych na stacjach, automatyzację urządzeń srk, informatyzacje firmy, rozbudowę i modernizacje terminali i punktów przeładunkowych oraz kontynuację modernizacji lokomotyw. Prace te w I dekadzie XXI wieku pochłonęły ponad 800 mln zł pochodzących ze środków własnych, które przeznaczono m.in. na odbudowę mijanek zlikwidowanych w latach 80. XX wieku.
W 2001, w chwili rozpoczęcia działalności przez spółkę PKP LHS, posiadała ona 60 czynnych lokomotyw spalinowych – 50 sztuk ST44 i 8 sztuk SM48 na tor szeroki oraz 2 lokomotywy manewrowe na tor normalny. Ponadto odstawionych było kolejnych 9 egzemplarzy ST44, które skreślono z inwentarza w 1999 jeszcze za czasów PKP.
W 2003 lokomotywy ST44 o numerach 2060 i 2067 skreślone z inwentarza 30 września 1999 przekazano zakładom Bumar-Fablok. Na początku 2004 podpisano z nimi umowę na modernizację tych spalinowozów, która została ukończona 18 marca 2005. W ramach naprawy wykonanej według dokumentacji autorstwa IPS „Tabor” pojazdy oznaczone jako ST44-3001 i 3002 otrzymały m.in. nowy zespół napędowy z silnikiem Caterpillar oraz nowy układ podgrzewania silnika, nowe napędy urządzeń pomocniczych, urządzenia przeciwpożarowe i obwody pneumatyczne. Na początku 2015 PKP LHS wystawiła je na sprzedaż, ale ostatecznie lokomotywy nie zmieniły właściciela.
Od 2006 spółka eksploatuje spalinowóz 401Da-254 oznaczony jako SM32-001, który wykonuje prace manewrowe na stacji Sędziszów LHS. W taborze przewoźnika znajduje się również lokomotywa SM30-765 wykorzystywana do manewrów na stacji Zamość Bortatycze LHS.
W 2006 PKP LHS opracowała strategię odnowy parku lokomotyw i w latach 2007–2011 zrealizowano projekt modernizacji spalinowozów serii ST44. Pesa Bydgoszcz w 32 egzemplarzach podczas naprawy głównej wymieniła silnik dwusuwowy 14D40 o mocy 2000 KM na silnik czterosuwowy 12CzN26/26 o tej samej mocy, ale spełniający wymogi ochrony środowiska i emisji hałasu. Newag natomiast przebudował 17 sztuk na lokomotywy typu 311Da oznaczone serią ST40s. Wyposażono je w silnik GE Transportation typu GE7FDL 12 o mocy 2900 KM.
W grudniu 2011 spółka podpisała z Newagiem umowę na dostawę lokomotyw typu 16D, które są modernizacją SM48 z wykorzystaniem silnika CAT 3512C o mocy 2108 KM. Lokomotywy te są dostosowane zarówno do szerokiego, jak i normalnego toru. Do 2013 dostarczono 7 sztuk 16D.
W 2012, w związku z wejściem w życie nowych wymagań w zakresie ochrony środowiska dotyczących emisji, odstawiono 10 lokomotyw ST44 z pierwszych dostaw, które były wyposażone w stary silnik dwusuwowy. W latach 2012–2013 pojazdy miały przejść modernizację, ale ostatecznie nie doszła ona do skutku.
26 lipca 2017 przedsiębiorstwo podpisało z Newagiem umowę na modernizację 10 spalinowozów serii ST44 do typu 311Da. Pojazdy mają zostać dostarczone w okresie od końca marca do końca grudnia 2018. Pierwsza lokomotywa z tej dostawy dotarła na stację Zamość Bortatycze 6 marca 2018 roku. Ostatnia została dostarczona 1 sierpnia 2018 roku.
PKP LHS posiadała 2012 w roku łącznie 77 lokomotyw – 61 spalinowozów liniowych na tor szeroki, w tym 10 odstawionych, a także 16 spalinowozów manewrowych, z czego 7 tylko na tor szeroki, 2 tylko na tor normalny i 7 na obydwa rozstawy szyn.
Na tabor techniczny spółki składały się m.in. 2 wózki motorowe WM-15S zakupione w 2008 jako używane, 3 nowe ciągniki szynowe UCS-40.00 z 2012. Przewoźnik posiadała również 95 wagonów – 38 sztuk wagonów hopper dozator, 1 węglarkę, 34 platformy, 13 wagonów krytych, 3 dumpcary i 6 szutrówek. Służyły one do przewozu materiałów do napraw i utrzymania torów oraz stanowią wyposażenie pociągów ratowniczych, zespołów maszyn do robót torowych i żurawi. Przedsiębiorstwo nie posiada wagonów do przewozów towarów. Ich realizacja odbywa się w wagonach należących do kolei z państw WNP. Ponadto w posiadaniu spółki było 184 normalnotorowych i 66 szerokotorowych wózków wagonowych, które w Punkcie Komunikacji Przestawczej Wagonów na stacji Sędziszów LHS są użytkowane do bezprzeładunkowej komunikacji przestawczej między torami szerokimi i normalnymi.
Tabor eksploatowany przez PKP LHS jest oznaczany identyfikatorem literowym PKPLS.
Struktura udziałów i przynależność
Właścicielem 100% udziałów przedsiębiorstwa są Polskie Koleje Państwowe. Kapitał zakładowy spółki wynosi 39 526 000 zł.
Spółka PKP LHS należy do Grupy PKP oraz jest członkiem Związku Pracodawców Kolejowych i Railway Business Forum.
Wyniki finansowe i przewozowe
ImageSize = width:700 height:350
PlotArea = left:50 right:10 top:10 bottom:60
TimeAxis = orientation:vertical
AlignBars = late
Colors =
id:linegrey2 value:gray(0.9)
id:linegrey value:gray(0.7)
id:cobar value:rgb(0.2,0.7,0.8)
id:cobar2 value:rgb(0.6,0.9,0.6)
DateFormat = x.y
Period = from:0 till:80
ScaleMajor = unit:year increment:10 start:0 gridcolor:linegrey
ScaleMinor = unit:year increment:2 start:0 gridcolor:linegrey2
PlotData =
color:cobar width:20 align:center
bar:2002 from:0 till:4.26
bar:2003 from:0 till:20.16
bar:2004 from:0 till:23.49
bar:2005 from:0 till:17.56
bar:2006 from:0 till:64.13
bar:2007 from:0 till:42.32
bar:2008 from:0 till:19.60
bar:2009 from:0 till:17.09
bar:2010 from:0 till:26.66
bar:2011 from:0 till:28.29
bar:2012 from:0 till:35.04
bar:2013 from:0 till:75.00
bar:2014 from:0 till:74.90
bar:2015 from:0 till:76.50
PlotData=
textcolor:black fontsize:S
bar:2002 at: 4.26 text: 4,26 shift:(0,5)
bar:2003 at: 20.16 text: 20,16 shift:(0,5)
bar:2004 at: 23.49 text: 23,49 shift:(0,5)
bar:2005 at: 17.56 text: 17,56 shift:(0,5)
bar:2006 at: 64.13 text: 64,13 shift:(0,5)
bar:2007 at: 42.32 text: 42,32 shift:(0,5)
bar:2008 at: 19.60 text: 19,60 shift:(0,5)
bar:2009 at: 17.09 text: 17,09 shift:(0,5)
bar:2010 at: 26.66 text: 26,66 shift:(0,5)
bar:2011 at: 28.29 text: 28,29 shift:(0,5)
bar:2012 at: 35.04 text: 35,04 shift:(0,5)
bar:2013 at: 75.00 text: 75,00 shift:(0,5)
bar:2014 at: 74.90 text: 74,90 shift:(0,5)
bar:2015 at: 76.80 text: 76,80 shift:(0,5)
TextData=
fontsize:M pos:(50,35)
text: Zysk netto PKP LHS w mln PLN
Zysk netto spółki w 2002 wyniósł 4,26 mln zł. W kolejnych dwóch latach osiągnął on wartość ponad 20 mln zł, natomiast w 2005 wynik finansowy przedsiębiorstwa ukształtował się na poziomie poniżej tej wartości. W 2006 odnotowano wartość ponad 60 mln zł, a rok później PKP LHS zarobiło ponad 40 mln zł. W latach 2008–2009 wartość zysku spółki ponownie była zbliżona do 20 mln zł, a w latach 2010–2011 kształtowała się na poziomie 25–30 mln zł. W 2012 przedsiębiorstwo zarobiło ponad 35 mln zł, a w latach 2013–2015 rekordowe wartości około 75 mln zł.
na linii LHS]]
ImageSize = width:700 height:350
PlotArea = left:50 right:10 top:10 bottom:60
TimeAxis = orientation:vertical
AlignBars = late
Colors =
id:linegrey2 value:gray(0.9)
id:linegrey value:gray(0.7)
id:cobar value:rgb(1,0.5,0.5) legend:ruda_żelaza
id:cobar2 value:rgb(0.5,1,0.5) legend:pozostałe_towary
id:cobar3 value:rgb(0.2,0.7,0.8) legend:razem
Legend = columns:3 left:300 top:33 columnwidth:150
DateFormat = x.y
Period = from:0 till:12
ScaleMajor = unit:year increment:2 start:0 gridcolor:linegrey
ScaleMinor = unit:year increment:1 start:0 gridcolor:linegrey2
PlotData =
color:cobar width:20 align:center
bar:2001 from:0 till:3.81
bar:2002 from:0 till:3.76
bar:2003 from:0 till:4.87
bar:2004 from:0 till:5.70
bar:2005 from:0 till:3.57
bar:2006 from:0 till:5.06
bar:2007 from:0 till:5.60
bar:2008 from:0 till:5.27
bar:2009 from:0 till:2.67
bar:2010 from:0 till:4.68
bar:2011 from:0 till:4.74
bar:2012 from:0 till:5.32
bar:2013 from:0 till:5.24
color:cobar2 width:20 align:center
bar:2001 from:3.81 till:4.39
bar:2002 from:3.76 till:4.63
bar:2003 from:4.87 till:6.12
bar:2004 from:5.70 till:7.30
bar:2005 from:3.57 till:5.11
bar:2006 from:5.06 till:7.34
bar:2007 from:5.60 till:8.60
bar:2008 from:5.27 till:8.35
bar:2009 from:2.67 till:5.49
bar:2010 from:4.68 till:8.51
bar:2011 from:4.74 till:10.09
bar:2012 from:5.32 till:10.16
bar:2013 from:5.24 till:10.07
color:cobar3 width:20 align:center
bar:2014 from:0 till:10.67
bar:2015 from:0 till:9.67
bar:2016 from:0 till:10.00
PlotData=
textcolor:black fontsize:S
bar:2001 at: 3.81 text: 3,81 shift:(0,-10)
bar:2002 at: 3.76 text: 3,76 shift:(0,-10)
bar:2003 at: 4.87 text: 4,87 shift:(0,-10)
bar:2004 at: 5.70 text: 5,70 shift:(0,-10)
bar:2005 at: 3.57 text: 3,57 shift:(0,-10)
bar:2006 at: 5.06 text: 5,06 shift:(0,-10)
bar:2007 at: 5.60 text: 5,60 shift:(0,-10)
bar:2008 at: 5.27 text: 5,27 shift:(0,-10)
bar:2009 at: 2.67 text: 2,67 shift:(0,-10)
bar:2010 at: 4.68 text: 4,68 shift:(0,-10)
bar:2011 at: 4.74 text: 4,74 shift:(0,-10)
bar:2012 at: 5.32 text: 5,32 shift:(0,-10)
bar:2013 at: 5.24 text: 5,24 shift:(0,-10)
bar:2001 at: 4.39 text: 0,58 shift:(0,-10)
bar:2002 at: 4.63 text: 0,87 shift:(0,-10)
bar:2003 at: 6.12 text: 0,58 shift:(0,-10)
bar:2004 at: 7.30 text: 1,60 shift:(0,-10)
bar:2005 at: 5.11 text: 1.54 shift:(0,-10)
bar:2006 at: 7.34 text: 2.28 shift:(0,-10)
bar:2007 at: 8.60 text: 3,00 shift:(0,-10)
bar:2008 at: 8.35 text: 3,08 shift:(0,-10)
bar:2009 at: 5.49 text: 2,82 shift:(0,-10)
bar:2010 at: 8.51 text: 3,83 shift:(0,-10)
bar:2011 at: 10.09 text: 5,35 shift:(0,-10)
bar:2012 at: 10.16 text: 4,84 shift:(0,-10)
bar:2013 at: 10.07 text: 4,83 shift:(0,-10)
bar:2001 at: 11 text: 4,39 shift:(0,10)
bar:2002 at: 11 text: 4,63 shift:(0,10)
bar:2003 at: 11 text: 6,12 shift:(0,10)
bar:2004 at: 11 text: 7,30 shift:(0,10)
bar:2005 at: 11 text: 5,11 shift:(0,10)
bar:2006 at: 11 text: 7,34 shift:(0,10)
bar:2007 at: 11 text: 8,60 shift:(0,10)
bar:2008 at: 11 text: 8,35 shift:(0,10)
bar:2009 at: 11 text: 5,49 shift:(0,10)
bar:2010 at: 11 text: 8.51 shift:(0,10)
bar:2011 at: 11 text: 10,09 shift:(0,10)
bar:2012 at: 11 text: 10,16 shift:(0,10)
bar:2013 at: 11 text: 10,07 shift:(0,10)
bar:2014 at: 11 text: 10,67 shift:(0,10)
bar:2015 at: 11 text: 9,67 shift:(0,10)
bar:2016 at: 11 text: 10,00 shift:(0,10)
TextData=
fontsize:M pos:(50,35)
text: Przewozy ładunków w mln ton
W 2001 spółka PKP LHS przewiozła 4,39 mln ton towarów, z czego 3,81 mln ton stanowiła ruda żelaza. W 2002 wartości te ukształtowały się na podobnym poziomie, a w 2003 wyniosły odpowiednio 6,12 i 1,25 mln ton. W 2004 przedsiębiorstwo zanotowało rekordowe wówczas przewozy na poziomie 7,3 mln ton, po czym w następnym roku wartość ta powróciła do poziomu z początków funkcjonowania spółki. W 2006 minimalnie pobity został rekord sprzed dwóch lat, a w 2007 przedsiębiorstwo po raz kolejny odnotowało rekord z wartością przewozów 8,6 mln ton. W następnym roku wartość ta nieznacznie spadła, po czym w 2009 osiągnęła poziom 5,49 mln ton, a ponadto przewozy rudy żelaza były po raz pierwszy mniejsze od przewozów pozostałych towarów. W 2010 roczne przewozy ładunków zbliżyły się do wyniku z 2007, a w latach 2011–2013 osiągały wartość nieco powyżej 10 mln ton. W 2014 przedsiębiorstwo PKP LHS przewiozło 10,67 mln ton towarów, rok później 1 mln ton mniej, a w 2016 niespełna 10 mln ton towarów.
W latach 2011–2015 udział spółki PKP LHS w krajowym rynku przewozów towarowych według przewiezionej masy towarów kształtował się na poziomie 4–5%, natomiast udział przewoźnika według wykonanej pracy przewozowej w tym samym przedziale czasowym wynosił od około 6 do około 7%. Wyniki te pozwoliły przedsiębiorstwu uplasować się w 2015 na 4. miejscu według masy towarów i na 3. miejscu według pracy przewozowej. Te same pozycje przewoźnik zajął również rok później.
Zatrudnienie
ImageSize = width:700 height:350
PlotArea = left:50 right:10 top:10 bottom:60
TimeAxis = orientation:vertical
AlignBars = late
Colors =
id:linegrey2 value:gray(0.9)
id:linegrey value:gray(0.7)
id:cobar value:rgb(0.2,0.7,0.8)
id:cobar2 value:rgb(0.6,0.9,0.6)
DateFormat = x.y
Period = from:0 till:1400
ScaleMajor = unit:year increment:200 start:0 gridcolor:linegrey
ScaleMinor = unit:year increment:100 start:0 gridcolor:linegrey2
PlotData =
color:cobar width:20 align:center
bar:2004 from:0 till:1186
bar:2005 from:0 till:1165
bar:2006 from:0 till:1247
bar:2007 from:0 till:1237
bar:2008 from:0 till:1265
bar:2009 from:0 till:1219
bar:2010 from:0 till:1263
bar:2011 from:0 till:1270
bar:2012 from:0 till:1283
bar:2013 from:0 till:1247
bar:2014 from:0 till:1292
bar:2015 from:0 till:1263
PlotData=
textcolor:black fontsize:S
bar:2004 at: 1186 text: 1186 shift:(0,5)
bar:2005 at: 1165 text: 1165 shift:(0,5)
bar:2006 at: 1247 text: 1247 shift:(0,5)
bar:2007 at: 1237 text: 1237 shift:(0,5)
bar:2008 at: 1265 text: 1265 shift:(0,5)
bar:2009 at: 1219 text: 1219 shift:(0,5)
bar:2010 at: 1263 text: 1263 shift:(0,5)
bar:2011 at: 1270 text: 1270 shift:(0,5)
bar:2012 at: 1283 text: 1283 shift:(0,5)
bar:2013 at: 1247 text: 1247 shift:(0,5)
bar:2014 at: 1292 text: 1292 shift:(0,5)
bar:2015 at: 1263 text: 1263 shift:(0,5)
TextData=
fontsize:M pos:(50,35)
text: Zatrudnienie PKP LHS
W 2004 PKP LHS zatrudniała 1186 pracowników. W 2005 liczba ta nieznacznie zmalała, a rok później wzrosła do niespełna 1250. W latach 2007–2011 liczba pracowników przedsiębiorstwa wahała się w granicach 1219–1270, natomiast 31 grudnia 2012 PKP LHS zanotowała rekordowe zatrudnienie wynoszące 1283 osób. Na koniec 2013 pracę w spółce miało 1247 osób, rok później o 45 więcej, a w 2015 o 29 mniej względem roku poprzedniego.
Dyrektorzy i prezesi
Prezesem zarządu spółki od 13 stycznia 2016 jest Zbigniew Tracichleb, a przewodniczącym rady nadzorczej od 28 czerwca 2017 jest Mirosław Antonowicz.
Nagrody i wyróżnienia
* 2004 – nagroda Lubelski Orzeł Biznesu w kategorii Lubelskie przedsiębiorstwo – Pracodawca roku – Duże przedsiębiorstwo przyznana przez Lubelski Związek Pracodawców i Konfederację Pracodawców Polskich.
* 2005 – tytuł Gazela Biznesu przyznany przez Puls Biznesu.
* 2006 – laureat plebiscytu Filary Polskiej Gospodarki organizowanego przez Puls Biznesu.
* 2007 – wyróżnienie Perła Polskiej Gospodarki w kategorii Perły Duże przyznane przez Polish Market i Instytut Nauk Ekonomicznych PAN za konsekwentną realizację polityki i strategii przedsiębiorstwa oraz pozycję lidera wśród najbardziej dynamicznych i efektywnych przedsiębiorstw w Polsce.
* 2007 – tytuł Sponsor Kultury Zamościa nadany przez prezydenta miasta Marcina Zamoyskiego za działalność wspierającą rozwój kultury.
* 2008 – VIII miejsce w rankingu największych firm Lubelszczyzny Złota Setka organizowanym przez Dziennik Wschodni, VI miejsce w kategorii Najbardziej zyskowne firmy, V miejsce w kategorii Największy zysk brutto, VII miejsce w kategorii Najwięksi inwestorzy i I miejsce w kategorii Transport.
* 2008 – laureat plebiscytu Filary Polskiej Gospodarki organizowanego przez Puls Biznesu.
* 2009 – IV miejsce w regionie w rankingu Diamenty Forbesa za osiągnięte wyniki finansowe i wartość majątku.
* 2009 – certyfikat Przejrzysta Firma przyznany przez Dun&Bradstreet za rzetelność w wywiązywaniu się z obowiązku publikacji sprawozdań finansowych.
* 2009 – wyróżnienie Solidny Pracodawca w kategorii ogólnopolskiej za zasługi w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi.
* 2009 – wyróżnienie w kategorii Firma Duża – Promotor regionu za granicą w IV edycji programu promocji przedsiębiorstw Excellence w Biznesie organizowanym przez Lubelski Klub Biznesu.
* 2010 – II miejsce w kategorii Transport kolejowy jako główne źródło przychodów w 2009 w rankingu polskich przedsiębiorstw branży TSL Mobile organizowanym przez Rzeczpospolitą.
* 2010 – wyróżnienie w kategorii Firma Duża – Inwestor Regionalny w programie promocji przedsiębiorstw Excellence w Biznesie organizowanym przez Lubelski Klub Biznesu.
* 2010 – X miejsce w rankingu największych firm Lubelszczyzny Złota Setka, VIII miejsce w kategorii Najbardziej zyskowne firmy, IX miejsce w kategorii Największa rentowność firmy, VIII miejsce w kategorii Najwięksi pracodawcy i V miejsce w kategorii Najwięksi inwestorzy.
* 2010 – wyróżnienie Perła Polskiej Gospodarki w kategorii Perły Duże przyznane przez Polish Market i Instytut Nauk Ekonomicznych PAN za konsekwentną realizację polityki i strategii przedsiębiorstwa oraz pozycję lidera wśród najbardziej dynamicznych i najefektywniejszych przedsiębiorstw w Polsce.
* 2011 – tytuł Odpowiedzialny Pracodawca – Lider HR przyznany przez magazyn Strefa Biznesu będący dodatkiem do Gazety Prawnej.
* 2011 – laureat VI edycji programu promocji przedsiębiorstw Excellence w biznesie w kategorii Duża Firma.
* 2011 – tytuł Sponsor Kultury Zamościa nadany przez prezydenta miasta za działalność na rzecz tworzenia materialnych warunków do rozwoju kultury.
* 2011 – wyróżnienie Inwestor roku przyznane przez prezydenta Zamościa za przyczynianie się do zwiększenia potencjału gospodarczego miasta.
* 2011 – nagroda Lubelski Orzeł Biznesu w kategorii Przedsiębiorstwo duże przyznana przez Lubelski Związek Pracodawców.
* 2013 – tytuł Lidera Rynku w kategorii Firma w zakresie zarządzania infrastrukturą kolejową, kolejowych przewozów towarowych, usług logistycznych i przeładunkowych oraz wyróżnienie Euro Lider przyznane przez Kapitułę Europejskiego Konkursu Promocyjnego.
* 2013 – wyróżnienie Rotary International przyznane przez Rotary Club Zamość za wsparcie akcji profilaktycznych szczepień przeciwko wirusowi HPV.
* 2014 – nagroda Złoty Rydwan w kategorii Wybitne osiągnięcia w transporcie kolejowym za wkład w poszukiwaniu nowych rozwiązań praktycznych w zakresie kolejowego transportu ładunków.
* 2014 – tytuł Sponsor Kultury Zamościa nadany przez prezydenta miasta za działalność na rzecz tworzenia materialnych warunków do rozwoju kultury.
* 2015 – III miejsce w województwie lubelskim w rankingu Diamenty Forbesa w kategorii przedsiębiorstw o przychodach powyżej 250 mln zł.
* 2015 – tytuł Sponsor Kultury Zamościa nadany przez prezydenta miasta za działalność na rzecz tworzenia materialnych warunków do rozwoju kultury.
* 2015 – nagroda w konkursie Pracodawca – organizator pracy bezpiecznej organizowanym przez Państwową Inspekcję Pracy oraz wpisanie na Złotą Listę Pracodawców.
* 2016 – tytuł laureata w I edycji konkursu Kultura bezpieczeństwa w transporcie kolejowym za nowatorskie rozwiązanie w trosce o bezpieczeństwo.
* 2016 – tytuł Super Sponsora Kultury Zamościa nadany przez prezydenta miasta za zaangażowanie i wsparcie wydarzeń kulturalnych w 2016.
Przypisy
}}
Kategoria:Przedsiębiorstwa w Zamościu
Kategoria:Przewoźnicy kolejowi w Polsce
Linia Hutnicza Szerokotorowa
Kategoria:Zarządcy infrastruktury kolejowej w Polsce
Kategoria:Przedsiębiorstwa założone w Polsce w 2000