Reklama
Dzisiaj jest 10 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

Pion (szachy)

Pion w szachach

Pion, najsłabsza i najmniejsza bierka w szachach, jest kluczowym elementem gry. Każdy gracz zaczyna z ośmioma pionami, które zajmują drugą linię (białe na polach a2-h2, czarne na a7-h7). Piony można nazywać zgodnie z kolumną, w której stoją, np. biały pion f, lub według zajmowanego pola, np. pion b2.

Reklama

Posunięcia pionów

Piony poruszają się o jedno pole do przodu, ale z pozycji wyjściowej mogą ruszyć o jedno lub dwa pola. Ruch pionów jest ograniczony, ponieważ nie mogą cofać się ani przeskakiwać innych bierek. Na przykład, biały pion d5 może przejść na d6, a pion g2 może zająć pole g3 lub g4.

Bicie pionów

Piony biją na ukos, jedno pole do przodu po lewej lub prawej stronie. Nie mogą zbić bierki, która znajduje się bezpośrednio przed nimi. Na przykład, biały pion d5 może zbić czarne bierki na c6 lub e6. Pion g2 może zbić bierkę przeciwnika, jeśli ta stoi na f3 lub h3.

Reklama

Bicie w przelocie

Bicie w przelocie (fr. en passant) jest specjalnym ruchem, który może być wykonany tylko, gdy pion przeciwnika przeszedł dwa pola i minął pole atakowane przez pion gracza. W takiej sytuacji pion bijący zajmuje pole, które minął pion zbijany. Na przykład, gdy czarny pion z b7 przejdzie na b5, biały pion c5 ma możliwość zbicia go na b6. Zapis szachowy dla tego ruchu to c:b6 (e.p.).

Promocja pionów

Pion, który dotrze do ostatniej linii, musi zostać promowany na hetmana, wieżę, gońca lub skoczka. Najczęściej wybiera się hetmana, ale w pewnych sytuacjach korzystne może być inne rozwiązanie, znane jako słaba promocja. Pion może być promowany niezależnie od liczby posiadanych figur tego samego typu na planszy.

Podsumowanie

Piony odgrywają kluczową rolę w szachach, a ich unikalne zasady ruchu, bicia oraz promocji wpływają na strategię gry. Zrozumienie tych zasad jest niezbędne do skutecznego prowadzenia rozgrywki.

Reklama
Reklama