Dzisiaj jest 27 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama

Pesa 308B

Chcę dodać własny artykuł

Pesa 308B (EN81)

Pesa 308B, znana również jako EN81, to elektryczny wagon silnikowy produkowany przez firmę Pesa w Bydgoszczy w latach 2005-2007. Łącznie wyprodukowano 8 sztuk, które obecnie są eksploatowane przez Polregio w województwie świętokrzyskim oraz wcześniej w małopolskim. EN81 jest przeznaczony do obsługi regionalnych tras kolejowych o mniejszym natężeniu ruchu, co czyni go bardziej efektywnym rozwiązaniem niż tradycyjne, wielowagonowe zespoły trakcyjne.

Geneza

W latach 90. XX wieku spadek ruchu lokalnego doprowadził do konieczności redukcji składów pociągów. Istniała potrzeba małych, elektrycznych pojazdów, które mogłyby zastąpić większe jednostki, takie jak EN57. Pesa, po restrukturyzacji w 1998 roku, zaczęła produkować wagony spalinowe, a w 2004 roku zbudowała pierwszy elektryczny zespół trakcyjny – EN95. Na tej podstawie rozpoczęto prace nad EN81.

Konstrukcja

EN81 to jednoczłonowy skład zasilany napięciem 3000 V DC, zaprojektowany do obsługi regionalnych przewozów pasażerskich. W konstrukcji wykorzystano rozwiązania z elektrycznych zespołów trakcyjnych EN95 oraz wagonów spalinowych 214M. Pojazd wyposażony jest w dwuskrzydłowe drzwi i wysuwane stopnie dla ułatwienia dostępu. Posiada 60 miejsc siedzących oraz przestrzeń dla osób niepełnosprawnych.

Modyfikacje

  • Wymiana sprężarek
  • Nowe, wydajniejsze siedzenia
  • Modernizacja systemu klimatyzacji

Eksploatacja

Małopolskie

Województwo małopolskie zakupiło 2 jednostki EN81 w 2004 roku. Pojazdy były początkowo wykorzystywane na trasach Krzeszowice – Kraków oraz Krzeszowice – Skawina. Niestety, EN81 okazały się awaryjne, a problemy dotyczyły głównie instalacji elektrycznej.

Świętokrzyskie

W 2005 roku 2 egzemplarze EN81 trafiły do Świętokrzyskiego Zakładu Przewozów Regionalnych. Składy obsługiwały trasy Skarżysko-Kamienna – Ostrowiec Świętokrzyski oraz Skarżysko-Kamienna – Kielce. Pojazdy również borykały się z problemami technicznymi, w tym z awariami elektrycznymi.

Śląskie

W 2017 roku Pesa przekazała Kolejom Śląskim 2 jednostki EN81 z powodu opóźnień w dostawach nowych pojazdów.

Nagrody i wyróżnienia

  • 2005 – Nagroda główna na targach Trako w Gdańsku
  • 2005 – Medal prezesa Stowarzyszenia Elektryków Polskich

Problem nazewnictwa

EN81 jest niepoprawnie nazywany elektrycznym zespołem trakcyjnym, ponieważ to jednoczłonowy wagon. W prasie branżowej występuje jako elektryczny autobus szynowy lub szynobus elektryczny, co jest terminologią kolokwialną. Zgodnie z oznaczeniem PKP, to elektryczny samodzielny wagon motorowy.