Pesa 308B (EN81)
Pesa 308B, znana również jako EN81, to elektryczny wagon silnikowy produkowany przez firmę Pesa w Bydgoszczy w latach 2005-2007. Łącznie wyprodukowano 8 sztuk, które obecnie są eksploatowane przez Polregio w województwie świętokrzyskim oraz wcześniej w małopolskim. EN81 jest przeznaczony do obsługi regionalnych tras kolejowych o mniejszym natężeniu ruchu, co czyni go bardziej efektywnym rozwiązaniem niż tradycyjne, wielowagonowe zespoły trakcyjne.
Geneza
W latach 90. XX wieku spadek ruchu lokalnego doprowadził do konieczności redukcji składów pociągów. Istniała potrzeba małych, elektrycznych pojazdów, które mogłyby zastąpić większe jednostki, takie jak EN57. Pesa, po restrukturyzacji w 1998 roku, zaczęła produkować wagony spalinowe, a w 2004 roku zbudowała pierwszy elektryczny zespół trakcyjny – EN95. Na tej podstawie rozpoczęto prace nad EN81.
Konstrukcja
EN81 to jednoczłonowy skład zasilany napięciem 3000 V DC, zaprojektowany do obsługi regionalnych przewozów pasażerskich. W konstrukcji wykorzystano rozwiązania z elektrycznych zespołów trakcyjnych EN95 oraz wagonów spalinowych 214M. Pojazd wyposażony jest w dwuskrzydłowe drzwi i wysuwane stopnie dla ułatwienia dostępu. Posiada 60 miejsc siedzących oraz przestrzeń dla osób niepełnosprawnych.
Modyfikacje
- Wymiana sprężarek
- Nowe, wydajniejsze siedzenia
- Modernizacja systemu klimatyzacji
Eksploatacja
Małopolskie
Województwo małopolskie zakupiło 2 jednostki EN81 w 2004 roku. Pojazdy były początkowo wykorzystywane na trasach Krzeszowice – Kraków oraz Krzeszowice – Skawina. Niestety, EN81 okazały się awaryjne, a problemy dotyczyły głównie instalacji elektrycznej.
Świętokrzyskie
W 2005 roku 2 egzemplarze EN81 trafiły do Świętokrzyskiego Zakładu Przewozów Regionalnych. Składy obsługiwały trasy Skarżysko-Kamienna – Ostrowiec Świętokrzyski oraz Skarżysko-Kamienna – Kielce. Pojazdy również borykały się z problemami technicznymi, w tym z awariami elektrycznymi.
Śląskie
W 2017 roku Pesa przekazała Kolejom Śląskim 2 jednostki EN81 z powodu opóźnień w dostawach nowych pojazdów.
Nagrody i wyróżnienia
- 2005 – Nagroda główna na targach Trako w Gdańsku
- 2005 – Medal prezesa Stowarzyszenia Elektryków Polskich
Problem nazewnictwa
EN81 jest niepoprawnie nazywany elektrycznym zespołem trakcyjnym, ponieważ to jednoczłonowy wagon. W prasie branżowej występuje jako elektryczny autobus szynowy lub szynobus elektryczny, co jest terminologią kolokwialną. Zgodnie z oznaczeniem PKP, to elektryczny samodzielny wagon motorowy.