Reklama
Dzisiaj jest 9 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

Peron

Peron – Definicja i Funkcja

Peron to budowla kolejowa umieszczona wzdłuż torów, umożliwiająca pasażerom wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Jego konstrukcja zapewnia komfort, zwłaszcza dla osób z niepełnosprawnościami oraz podróżujących z ciężkimi bagażami, eliminując różnice poziomów.

Reklama

Rodzaje Peronów

Perony klasyfikowane są według wysokości i układu:

  • Peron niski: 30 cm nad poziomem główki szyn.
  • Perony wysokie: 76, 86 lub 96 cm nad poziomem główki szyn.
  • Perony wyspowe: z dwiema krawędziami, obsługujące dwa tory.
  • Peron czołowy: umieszczony na końcu toru.
  • Peron przelotowy: umożliwiający przejazd pociągów przez stację.

Wyposażenie Peronów

Na peronach znajdują się niezbędne elementy, takie jak:

Reklama
  • Oświetlenie peronu.
  • Tablice z nazwą stacji oraz oznaczeniem torów.
  • System informacji akustycznej (megafony).
  • Dynamiczne indykatory odjazdów pociągów.

Na większych stacjach system informacji jest bardziej rozbudowany, umożliwiając przekazywanie informacji w różnych językach oraz wskazywanie lokalizacji wagonów.

Bezpieczeństwo i Architektura

W celu zwiększenia bezpieczeństwa, wiele nowoczesnych stacji stosuje ścianki bezpieczeństwa na krawędziach peronów, a w Japonii są one często niepełnej wysokości. Dodatkowo, mała architektura peronowa obejmuje wiaty, miejsca do siedzenia oraz kioski informacyjne.

Terminologia i Zmiany

W przypadku peronów wyspowych, dla ułatwienia identyfikacji, przewoźnicy często rezygnują z terminu „peron” na rzecz „tor”. Zmiany te wynikają z potrzeby uproszczenia komunikacji z pasażerami.

Perony ewoluowały od prostych konstrukcji wzdłuż budynków dworcowych do bardziej skomplikowanych rozwiązań, takich jak bezkolizyjne dojścia. Współczesne perony stanowią kluczowy element infrastruktury kolejowej, zapewniając wygodę i bezpieczeństwo pasażerom.

Reklama
Reklama