Peron – Definicja i Funkcja
Peron to budowla kolejowa umieszczona wzdłuż torów, umożliwiająca pasażerom wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Jego konstrukcja zapewnia komfort, zwłaszcza dla osób z niepełnosprawnościami oraz podróżujących z ciężkimi bagażami, eliminując różnice poziomów.
Rodzaje Peronów
Perony klasyfikowane są według wysokości i układu:
- Peron niski: 30 cm nad poziomem główki szyn.
- Perony wysokie: 76, 86 lub 96 cm nad poziomem główki szyn.
- Perony wyspowe: z dwiema krawędziami, obsługujące dwa tory.
- Peron czołowy: umieszczony na końcu toru.
- Peron przelotowy: umożliwiający przejazd pociągów przez stację.
Wyposażenie Peronów
Na peronach znajdują się niezbędne elementy, takie jak:
- Oświetlenie peronu.
- Tablice z nazwą stacji oraz oznaczeniem torów.
- System informacji akustycznej (megafony).
- Dynamiczne indykatory odjazdów pociągów.
Na większych stacjach system informacji jest bardziej rozbudowany, umożliwiając przekazywanie informacji w różnych językach oraz wskazywanie lokalizacji wagonów.
Bezpieczeństwo i Architektura
W celu zwiększenia bezpieczeństwa, wiele nowoczesnych stacji stosuje ścianki bezpieczeństwa na krawędziach peronów, a w Japonii są one często niepełnej wysokości. Dodatkowo, mała architektura peronowa obejmuje wiaty, miejsca do siedzenia oraz kioski informacyjne.
Terminologia i Zmiany
W przypadku peronów wyspowych, dla ułatwienia identyfikacji, przewoźnicy często rezygnują z terminu „peron” na rzecz „tor”. Zmiany te wynikają z potrzeby uproszczenia komunikacji z pasażerami.
Perony ewoluowały od prostych konstrukcji wzdłuż budynków dworcowych do bardziej skomplikowanych rozwiązań, takich jak bezkolizyjne dojścia. Współczesne perony stanowią kluczowy element infrastruktury kolejowej, zapewniając wygodę i bezpieczeństwo pasażerom.