Pendolino
Pendolino, z włoskiego „wahadełko”, to rodzina elektrycznych zespołów trakcyjnych dużych prędkości, osiągających prędkości od 200 do 250 km/h, często wyposażonych w wychylne nadwozie. Produkowane pierwotnie przez Fiat Ferroviaria, obecnie wytwarzane przez Alstom, Pendolino eksploatowane są w Europie i Azji, w tym przez PKP Intercity (seria ED250), obsługujące relacje z Warszawy do wielu miast.
Historia
W latach 60. i 70. XX wieku rozwinięto koncepcję wychylania nadwozia w celu zwiększenia prędkości pociągów na istniejących torach, co zainspirowało rozwój technologii Pendolino.
Generacje Pendolino
- ETR401 (1974): Pierwszy prototyp z wychylnym nadwoziem, osiągający prędkość 260 km/h.
- ETR450 (1985): 9-członowe jednostki, wprowadzone do eksploatacji w 1988 roku.
- ETR470 (1996): Stworzony dla Cisalpino, z nowoczesnym designem, przystosowany do różnych napięć.
- Nowe Pendolino (2008): ETR610, osiągające prędkość 250 km/h, z różnymi opcjami zasilania.
Eksploatacja
Pendolino funkcjonuje w wielu krajach, w tym:
- Chiny: Pociągi CRH5, bez wychylnego nadwozia, dostarczone w latach 2004-2011.
- Czechy: 7-członowe jednostki, eksploatowane od 2004 roku, z różnymi problemami technicznymi w początkowym okresie.
- Finlandia: Pociągi Pendolino wprowadzono w latach 1992-2006, z problemami technicznymi w warunkach zimowych.
- Polska: PKP Intercity wprowadziło Pendolino w 2014 roku, osiągając prędkości do 200 km/h.
- Hiszpania: Składy zamówione w latach 1999-2008, obsługujące połączenia Alaris.
Nowe technologie i modernizacje
W ciągu lat Pendolino przeszło szereg modernizacji, w tym dostosowań do lokalnych wymogów oraz poprawy niezawodności. W 2015 roku Nuovo Trasporto Viaggiatori zamówiło nową generację Pendolino, spełniającą wymagania TSI.
Wnioski
Pendolino to ikona nowoczesnego transportu kolejowego, łącząca innowacyjną technologię z komfortem podróży. Dzięki różnorodności i elastyczności zastosowania, Pendolino zyskało uznanie w wielu krajach, dostosowując się do lokalnych potrzeb i warunków.