PCC – Amerykański Typ Tramwaju
PCC to amerykański typ dwuwózkowego, czteroosiowego wagonu tramwajowego, stworzony w latach 30. XX wieku. Stanowi pierwowzór nowoczesnych tramwajów wysokopodłogowych. Jego nazwa pochodzi od President’s Conference Committee, grupy dyrektorów przedsiębiorstw tramwajowych, którzy dążyli do konkurowania z rosnącą popularnością motoryzacji poprzez wprowadzenie nowoczesnego tramwaju.
Charakterystyka Tramwajów PCC
PCC był całkowicie elektrycznym pojazdem, pozbawionym instalacji hydraulicznych i pneumatycznych. Sterowanie odbywało się za pomocą pedałów, a ich jednoczesne zwolnienie prowadziło do awaryjnego zatrzymania i otwarcia drzwi. Cechą wyróżniającą tramwaje PCC było:
- opływowe pudło
- trzy wejścia bez wydzielonych platform
- wygodne schody
- harmonijkowe drzwi sterowane przez motorniczego
Interesującym rozwiązaniem było dzielenie okien dla pasażerów siedzących i stojących, co w tamtych czasach było nowatorskie.
Wpływ na Rozwój Tramwajów w Europie
Choć tramwaje PCC zniknęły z amerykańskich ulic w latach 50. i 60. XX wieku, miały znaczący wpływ na rozwój pojazdów tramwajowych w Europie. W niektórych krajach, takich jak Belgia, produkowano je na licencji, wprowadzając zmiany w konstrukcji. Główne założenia tramwajów PCC były kopiowane w takich modelach jak:
- czeskie Tatry
- polskie Konstale 13N
- polskie Konstale 102Na
Tramwaje PCC pozostają ważnym elementem historii transportu publicznego, wpływając na rozwój nowoczesnych systemów tramwajowych na całym świecie.