Dzisiaj jest 25 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama

PCC (tramwaj)

Chcę dodać własny artykuł

PCC – Amerykański Typ Tramwaju

PCC to amerykański typ dwuwózkowego, czteroosiowego wagonu tramwajowego, stworzony w latach 30. XX wieku. Stanowi pierwowzór nowoczesnych tramwajów wysokopodłogowych. Jego nazwa pochodzi od President’s Conference Committee, grupy dyrektorów przedsiębiorstw tramwajowych, którzy dążyli do konkurowania z rosnącą popularnością motoryzacji poprzez wprowadzenie nowoczesnego tramwaju.

Charakterystyka Tramwajów PCC

PCC był całkowicie elektrycznym pojazdem, pozbawionym instalacji hydraulicznych i pneumatycznych. Sterowanie odbywało się za pomocą pedałów, a ich jednoczesne zwolnienie prowadziło do awaryjnego zatrzymania i otwarcia drzwi. Cechą wyróżniającą tramwaje PCC było:

  • opływowe pudło
  • trzy wejścia bez wydzielonych platform
  • wygodne schody
  • harmonijkowe drzwi sterowane przez motorniczego

Interesującym rozwiązaniem było dzielenie okien dla pasażerów siedzących i stojących, co w tamtych czasach było nowatorskie.

Wpływ na Rozwój Tramwajów w Europie

Choć tramwaje PCC zniknęły z amerykańskich ulic w latach 50. i 60. XX wieku, miały znaczący wpływ na rozwój pojazdów tramwajowych w Europie. W niektórych krajach, takich jak Belgia, produkowano je na licencji, wprowadzając zmiany w konstrukcji. Główne założenia tramwajów PCC były kopiowane w takich modelach jak:

  • czeskie Tatry
  • polskie Konstale 13N
  • polskie Konstale 102Na

Tramwaje PCC pozostają ważnym elementem historii transportu publicznego, wpływając na rozwój nowoczesnych systemów tramwajowych na całym świecie.