Reklama
Dzisiaj jest 10 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

Paradygmat

Paradygmat w nauce

Paradygmat to zbiór pojęć i teorii, który stanowi podstawę danej nauki. Wprowadził go filozof Thomas Kuhn w swojej książce „Struktura rewolucji naukowych” z 1962 roku. Paradygmaty nie są kwestionowane, dopóki są twórcze poznawczo oraz umożliwiają tworzenie teorii zgodnych z danymi doświadczeń.

Reklama

Charakterystyka paradygmatu

Podstawowe cechy paradygmatu to:

  • Nie jest ustalony raz na zawsze, lecz oparty na konsensusie badaczy.
  • Może ulegać zmianom, co prowadzi do rewolucji naukowych.
  • Podważa pojęcie absolutnej słuszności.

Dobry paradygmat powinien być spójny, prosty i użyteczny w tworzeniu teorii zgodnych z faktami.

Reklama

Rewolucje naukowe

Kuhn zauważa, że nauka rozwija się poprzez okresy stabilności przerywane rewolucjami, które zmieniają dominujące paradygmaty. Nowe paradygmaty nie mogą być zbudowane na podstawie poprzednich, lecz je zastępują. Kurowie argumentują, że naukowcy są konserwatystami, którzy często bronią uznanych teorii.

Kryzysy w nauce

Kryzysy pojawiają się, gdy odkrywane są sprzeczności w ramach istniejącego paradygmatu. Ich rozwiązania mogą obejmować:

  • Przywrócenie normalności przez naukę instytucjonalną.
  • Klasyfikację problemu jako nie do rozwiązania w obecnym paradygmacie.
  • Propozycję nowego paradygmatu, co prowadzi do konfliktu między paradygmatami.

Krytyka falsyfikacji

Kuhn sprzeciwia się poglądowi Karla Poppera, który twierdzi, że teorie powinny być falsyfikowalne. Uważa, że nauka charakteryzuje się niedoskonałością w dopasowaniu teorii do danych.

Rola paradygmatu

Rozwój nauki odbywa się w ramach pojedynczego paradygmatu, co umożliwia społecznościom naukowym skoncentrowanie się na specyficznych problemach. Uznaje się, że postęp naukowy jest oczywisty w czasach normalnej nauki.

Ewolucja idei

Kuhn porównuje rozwój nauki do ewolucji biologicznej, wskazując, że zmiany paradygmatów niekoniecznie przybliżają nas do prawdy.

Definicja dziedziny nauki

Kuhn podkreśla, że status dyscypliny jako nauki zależy od konsensusu wśród jej przedstawicieli.

Macierz dyscyplinarna

Macierz dyscyplinarna to kluczowy element paradygmatu, obejmujący wspólne generalizacje, wartości, metafizykę oraz wzorce rozwiązywania problemów w danej grupie naukowców.

Reklama
Reklama