Reklama
Dzisiaj jest 10 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

Państwowa Inspekcja Pracy

Państwowa Inspekcja Pracy (PIP)

Państwowa Inspekcja Pracy (PIP) jest polskim organem odpowiedzialnym za nadzór i kontrolę przestrzegania prawa pracy, w tym zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. Jej siedziba znajduje się w Warszawie, przy ul. Barskiej 28/30.

Reklama

Kierownictwo

  • Marcin Stanecki – Główny Inspektor Pracy (od 2024)
  • Dariusz Mińkowski – zastępca Głównego Inspektora Pracy (od 2017)
  • Małgorzata Dziemińska – zastępca Głównego Inspektora Pracy (od 2022)

Historia

PIP została powołana dekretem Naczelnika Państwa Józefa Piłsudskiego 3 stycznia 1919. Jej pierwszym Głównym Inspektorem był Franciszek Sokal. Po wojnie inspekcja była odbudowywana, a w 1989 roku ustanowiono nagrodę im. Haliny Krahelskiej za osiągnięcia w prewencji zagrożeń zawodowych.

Struktura i działalność

PIP składa się z Głównego Inspektoratu Pracy oraz 16 inspektoratów okręgowych. Do jej głównych zadań należy:

Reklama
  • Kontrola przestrzegania przepisów prawa pracy i BHP.
  • Analiza przyczyn wypadków w pracy.
  • Nałożenie mandatów i kierowanie wniosków o ukaranie do sądów.

W przypadku poważnych naruszeń BHP, Okręgowy Inspektor Pracy może nakazać zaprzestanie działalności zakładu. Inspekcja udziela również bezpłatnych porad w zakresie prawa pracy.

Budżet, zatrudnienie i wynagrodzenia

PIP finansowana jest z budżetu państwa. W 2017 roku wydatki wyniosły 321,44 mln zł, a dochody 1,6 mln zł. Przeciętne zatrudnienie wyniosło 2444 osoby, a średnie wynagrodzenie brutto 7586,7 zł.

Reklama

Linki zewnętrzne

Reklama